Der fliegende Holländer

Richard Wagner (1813 – 1883)

24
Fri
November
19:30 - 21:45
C-Prices: € 100,00 / € 82,00 / € 58,00 / € 34,00 / € 24,00
Information about the work

Romantische Oper in drei Aufzügen
Musik und Dichtung von Richard Wagner
Uraufführung am 2. Januar 1843 in Dresden
Premiere an der Deutschen Oper Berlin am 7. Mai 2017

ca. 2 Stunden 15 Minuten / Keine Pause

In deutscher Sprache mit deutschen und englischen Übertiteln

Pre-performance lecture (in German): 45 minutes prior to each performance

empfohlen ab 13 Jahren
Share this post
Our thanks to our partners

Mit Unterstützung des Förderkreises der Deutschen Oper Berlin e. V.

24
Fri
November
19:30 - 21:45
C-Prices: € 100,00 / € 82,00 / € 58,00 / € 34,00 / € 24,00
the content

About the work
The Dutchman is a cursed man, an outsider, a driven individual. Richard Wagner came upon the character of the famous drifter via Heinrich Heine, who lent the Romantic material his typically ironic touch. Wagner’s interest was tweaked not by Heine’s packaging of the story, which relegated the Dutchman-based action to the margins, but by the tale of the enigmatic mariner, which led to him writing his first opera about the man’s quest for a woman who could offer him redemption. The Dutchman, restlessly plying the borderlands between life and death, encounters Senta, who appears equally ill-at-ease and rootless and yearns for a masculine character, the Dutchman, a figment of her imagination.

Written in 1841 and performed for the first time in Dresden in 1843, Wagner’s opera, following on the heels of RIENZI, a work in the grand opéra tradition, harks back to the German idea of Romantic opera as exemplified by Weber or Marschner. THE FLYING DUTSCHMAN also marks the beginning of a new and characteristically Wagnerian style, a new form of musical drama. This is the first of many works by Wagner to place the theme of redemption through love in death at the core of the piece.

About the production
Director and choreographer Christian Spuck, who will take over as Artistic Director of the Staatsballett Berlin in 2023, has given us a realm of dream images and fantastical visions, of obsession and projection – a world that has lost touch with reality. Most affected by this is Erik, the huntsman, who seems to be the only figure capable of true love. But he can no longer get through to a Senta who is wrapped up in her dreams. Erik is in the nightmarish situation of watching Senta increasingly cut herself off from him until she eventually commits suicide.

Our recommendations

Tristan und Isolde
Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg
Die Meistersinger von Nürnberg
Parsifal
Der Ring des Nibelungen – Das Rheingold
Der Ring des Nibelungen – Die Walküre
Der Ring des Nibelungen – Siegfried
Der Ring des Nibelungen – Götterdämmerung

Newsletter

News about the schedule
and the start of advance booking
Personal recommendations
Special offers ...
Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

11
DEC

Adventskalender in der Tischlerei: Das 11. Fensterchen

„Ding Dong! Merrily on High“
mit den VoiceChangers und Rosemarie Arzt
17.00 Uhr / Tischlerei
Dauer: ca. 25 Minuten / Eintritt frei


Oft seit der Grundschule waren die Solisten des heutigen Advents-Fensterchens Mitglieder im Kinderchor der Deutschen Oper Berlin. Sie haben in WOZZECK, TOSCA, OTELLO, BORIS GODUNOW, CARMEN, TURANDOT, LA BOHÈME, HÄNSEL UND GRETEL, die MATTHÄUSPASSION oder PARSIFAL gesungen. Wo sich für Mädchen das Jugendchor-Dasein bis in höhere Klassenstufen ganz einfach gestaltet, ereilt die Knaben irgendwann der Stimmbruch. Kehlkopf und Stimmlippen wachsen, während dessen den jungen Sängern der vorher so sichere Zugriff auf ihr gesamtes Tonspektrum zeitweise verloren geht. Früher waren die Jugendlichen oft zum Verstummen gezwungen, bis die „neue Stimme“ in ihnen herangewachsen war. An der Deutschen Oper Berlin betreut Rosemarie Arzt die vor inzwischen elf Jahren gegründete, rasch wachsende Stimmwechsler-Gruppe durch diese schwierige Phase. Heute singen sie im Adventskalender auf der Foyer-Bühne Weihnachtslieder, Christmas Carols und A Cappella-Versionen bekannter „saisonaler Hits“.