Gudrun Leben

Gudrun Leben

Gudrun Leben kam 1938 als Tänzerin in die Ballett-Compagnie des Opernhauses an der Bismarckstrasse, das damals unter dem Titel „Deutsches Opernhaus“ firmierte. Ihre erste Solorolle war die Zofe in der Oper ADRIANA LECOUVREUR in der Choreografie von Rudolf Kölling. Bis 1961 tanzte sie auch als Sylphide in Gustav Blanks Ballett DER PUCK, die Freundin in PULCINELLA, die Priesterin in LE SACRE DU PRINTEMPS oder die Solistin in Ravels BOLERO. Tatjana Gsovsky setzte sie 1961 als Brautjungfer in LES NOCES ein, in der Deutschen Erstaufführung von ATLANTIDA oder 1964 in DIE SIEBEN TODSÜNDEN DER KLEINBÜRGER, Serge Lifar in PHEDRE. Später diente sie dem Haus als Ballettmeisterin (in der Ära Gert Reinholm sowie unter Peter Schaufuss) bis 1991 und choreografierte ab 1965 (LA TRAVIATA, zwei Mal PIQUE DAME, DIE FLEDERMAUS, DER REVISOR, FETTKLÖSSCHEN, KINKAKUJI, DIE SIZILIANISCHE VESPER, FALSTAFF, OBERON) auch Tänze in Opern.

Schedule

In performances like

Newsletter

News about the schedule
and the start of advance booking
Personal recommendations
Special offers ...
Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

11
DEC

Adventskalender in der Tischlerei: Das 11. Fensterchen

"Ding Dong! Merrily on High"
with the VoiceChangers and Rosemarie Arzt
17.00 h / Tischlerei
Duration: approx. 25 minutes / free admission


Often since primary school, the soloists in today's Advent Window have been members of the children's chorus of the Deutsche Oper Berlin. They have sung in WOZZECK, TOSCA, OTELLO, BORIS GODUNOW, CARMEN, TURANDOT, LA BOHÈME, HÄNSEL UND GRETEL or PARSIFAL. Whereas being in a youth chorus is quite easy for girls up to the higher grades, the boys' voices break at some point. The larynx and vocal folds grow, during which the young singers temporarily lose their previously secure grip on their entire tonal spectrum. In the past, young people were often forced to remain silent until the "new voice" had grown in them. At the Deutsche Oper Berlin, Rosemarie Arzt coaches the rapidly growing voice changer group, which was founded eleven years ago, through this difficult phase. Today they sing Christmas carols, Christmas carols and a cappella versions of well-known "seasonal hits" in the Advent calendar on the foyer stage.