Martin Wagemann

Martin Wagemann

Martin Wagemann, der 1979 in Wipperfürth geboren wurde, begann früh das Trompetenspiel bei seinem Vater Mathias Wagemann. Es folgten Lehrer wie Willy Berg (Wuppertaler Symphoniker), Frank Ludemann (Düsseldorfer Symphoniker) und Reinhard Ehritt (WDR), bevor er 1997 bei Jörg Lopper Jungstudent an der Folkwang Hochschule für Musik und Tanz wurde. Daraufhin studierte er an selbiger Hochschule bei Prof. Uwe Köller und schloss das Studium 2003 mit Auszeichnung ab.

Zusätzlich zu seiner Ausbildung auf der Trompete, wurde er durch Tina Mason-Scheuermann am Klavier und später in der Kirchenmusik sowie an der Kirchenorgel durch den Domorganisten zu Altenberg Herrn Paul Wißkirchen ausgebildet.

Erste Orchestererfahrungen holte er sich in diversen Jugendorchestern, u. a. als Solotrompeter des Gustav Mahler Jugendorchesters, darüber hinaus war er von 1999 bis 2001 Praktikant der Düsseldorfer Symphoniker / Orchester der Deutschen Oper am Rhein, sowie 2003/2004 Mitglied der Orchester Akademie der Berliner Philharmoniker (Karajan-Akademie), bevor er 2004 als 1. Solotrompeter an die Deutsche Oper Berlin engagiert wurde.

Auf einem Gatspiel in Barcelona (2012) spielte er erstmals im Orchester der Bayreuther Festspiele, 2013 folgte dann die Berufung an die Richard-Wagner-Sommerfestspiele in Bayreuth.

Aushilfen und Tourneen führten Wagemann in viele namhafte Orchester, darunter die Berliner Philharmoniker, das Gewandhausorchester zu Leipzig, die Staatskapelle Dresden, die Staatskapelle Berlin, das Bayerische Staatsorchester sowie diverse Rundfunkklangkörper. Dort arbeitete er unter Dirigenten wie Sir Simon Rattle, Claudio Abbado, Bernard Haitink, Seiji Ozawa, Mariss Jansons, Christian Thielemann, Andris Nelsons, Kirill Petrenko, Daniel Barenboim und Pierre Boulez.

Kammermusikalisch machte er sich einen Namen als Mitglied der Jungen Deutschen Blechbläsersolisten, als Primus des Wagemann-Quartetts, in seinem neu gegründeten Blechbläser-Quintett Costum Tomaculum sowie als ständige Aushilfe im Berlin Philharmonic Brass Ensemble.

Als Lehrer ist er u. a. in der Orchesterakademie der Deutschen Oper Berlin und als Associate Tutor am Orchesterzentrum / NRW tätig. Von 2013 bis 2017 war er Lehrbeauftragter an der Musikhochschule Hanns Eisler Berlin.

2017 folgte die Berufung an die Universität für Musik und darstellende Kunst in Graz, wo er als Univ. Prof. lehrt.

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Video – 06:29 min.

Lieblingsstücke ... mit zwei Trompetern

Video – 02:11 min.

Blechbläserquartett zum Aktionstag, 30. November 2020

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09
DEC

Today in the Foyer: "Beyond the Snow Queen"
with Alexandra Ionis, Oliver Boyd and Henriette Zahn
17.00 hrs / Rank foyer on the right
Duration: approx. 25 minutes / free admission

Since its premiere in 2019, THE SNOW QUEEN has been delighting not only children in the Tischlerei of the Deutsche Oper Berlin. This year, too, there are numerous performances on the programme. All the greater is the joy that Alexandra Ionis and Henriette Zahn from the cast of DIE SCHNEEKÖNIGIN have teamed up to create a little door of the Advent calendar. Together with Oliver Boyd, baritone in the chorus of the Deutsche Oper Berlin, they present a colourful programme. In addition to Brahms, Schönberg and Kurt Weill, songs by the composer of the SCHNEEKÖNIGIN, Samuel Penderbayne, and his teacher Moritz Eggert will be heard as a special highlight.

Alexandra Ionis from Berlin studied at the Conservatorio di musica Giuseppe Verdi in Milan and at the Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome. In 2016 she made her debut in Strauss' DIE ÄGYPTISCHE HELENA at the Deutsche Oper Berlin. Other productions here at the house included DEATH IN VENICE, IL VIAGGIO A REIMS and IL TROVATORE. At the Staatsoper Unter den Linden she sang in Widmann's BABYLON, Reimann's GESPENSTERSONATE, the world premiere of Eötvös' SLEEPLESS, in DER ROSENKAVALIER and most recently in the new production of DER RING DES NIBELUNGEN as Schwertleite / DIE WALKÜRE.

Henriette Zahn is a pianist specialising in chamber music and song interpretation and studied in Munich, Lübeck and most recently in Wolfram Rieger's Lied class at the Hanns Eisler Academy of Music Berlin. She has performed with the Hamburg Philharmonic State Orchestra, the Karajan Academy, the Württemberg Chamber Orchestra and the Goldmund Quartet, among others. Performances have taken her to the Deutsche Oper Berlin, the Schauspielhaus Hamburg, the Bremen Theatre, the Salzburg Festival and the Allerheiligen Hofkirche in Munich. She has worked closely with the composer Samuel Penderbayne and the pianist Anna Buchberger.

Oliver Boyd studied at the Queensland Conservatorium with vocal coach Gregory Massingham and at the Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin with Christine Schäfer. In September 2018, Oliver Boyd sang the lead role of Reverend Calloway in Paul Dean's opera DRY RIVER RUN. In 2017 he made his concert debut with the Queensland Symphony Orchestra in the role of Dancairo / CARMEN. As a soloist he has appeared in Handel's Messiah, Mahler's Lieder eines fahrenden Gesellen, Haydn's Nelson and Paukenmesse, Mozart's Requiem, Vespers and Missa Brevis, and Schubert's Mass in G major. Oliver Boyd has won numerous prizes, including first prize in the Royal Melbourne Philharmonic Aria Competition and Champion of Champions in the Queensland Eisteddfod. He was named as one of the Brisbane Lord Mayor's Young Artists. Since the 2021/22 season, Oliver Boyd has been a member of the 1st bass voice section in the chorus of the Deutsche Oper Berlin.