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Schedule - Deutsche Oper Berlin

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Lucia di Lammermoor

Gaetano Donizetti (1797 – 1848)

18
Wed
December
18:00 - 20:45
B prices: € 92.00 / 72.00 / 52.00 / 32.00 / 24.00
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Information about the work

Dramma tragico in drei Akten
Libretto von Salvadore Cammarano
Uraufführung am 26. September 1835 in Neapel
Premiere an der Deutschen Oper Berlin am 15. Dezember 1980

2 Stunden 45 Minuten / Eine Pause

In italienischer Sprache mit deutschen und englischen Übertiteln

Einführung: 45 Minuten vor Vorstellungsbeginn im Rang-Foyer rechts

empfohlen ab 13 Jahren
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18
Wed
December
18:00 - 20:45
B prices: € 92.00 / 72.00 / 52.00 / 32.00 / 24.00
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the content

About the work
Enrico wants his sister to marry Lord Arturo Bucklaw, a match that will save his family from bankruptcy, but Lucia has committed to Edgardo Ravenswood, Enrico’s nemesis, who is asserting his right to family land that is now formally owned by Enrico. A forged letter framing Edgardo as having been unfaithful and blaming Lucia for the predicament the family is in enables Enrico to persuade Lucia to marry Lord Bucklaw. Edgardo throws down the gauntlet to Enrico. Lucia goes insane and dies. Edgardo, grief-stricken at the sound of the death knell, stabs himself to death.

Donizetti’s tragic opera, arguably his most famous, is based on Sir Walter Scott’s bestselling novel “The Bride of Lammermoor” (1819). Salvadore Cammarano’s libretto is radical in that it ignores the political backstory to the feud between the Ashtons and Ravenwoods, relegating what has gone before to a few oblique references, and also reduces the complex web of relations in the novel to the three-way friction between Enrico Ashton, his sister Lucia and her lover Edgardo.

Passions run high in this story: Enrico detests Edgardo - and also Lucia, who is trying to thwart his plans. Then there is Lucia’s love for Edgardo, which is destined to be her downfall and which is rendered masterfully by Donizetti’s score. The coloraturas that express the positive effect that love has on her in Act 1 are used at the opera’s climax to indicate her unhinged state in the Mad Scene. Another scene containing extreme drama and emotion is the sextet in Act 2. Giacomo Puccini had the following to say about it: “We Italians do relationships better than the German composers. We know how to express misery in the major key. Edgardo and Lucia are in such utter despair that it sends Lucia mad and drives Edgardo to suicide – and yet we get mellifluous sugar-plum vocals, even though Lucia is bewailing that she’s ‘been betrayed by heaven and earth! I would weep, if tears did not fail me. Despair eats away at my heart.’ This sextet is considered the most famous melody for opera ensemble ever written – and justifiably so. It is a true masterpiece of polyphony …”


About the production
Director and set designer Filippo Sanjust’s production is a period piece reflecting the times when the work was composed (1835). A drop scene with a billowing royal-blue curtain and featuring a girl in diaphanous garb harks back to the Romantic era. The sets are reminiscent of reprints of antiquarian books. In stark and gaudy contrast to these are the black robes, red sashes, white collars, plumes and garters of the Scots – providing an appropriate backdrop to a canonical work of Italian bel canto.

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DEC

Adventskalender im Foyer: Das 12. Fensterchen

Heute im Parkettfoyer: „Die Schneekönigin“ als Live-Hörspiel
Eine Lesung mit Burkhard Ulrich und Fanny Frohnmeyer sowie am Schlagzeug Lukas Zeuner
17.00 Uhr / Parkettfoyer
Dauer: ca. 25 Minuten / Eintritt frei


„Seht! nun fangen wir an. Wenn wir am Ende der Geschichte sind, wissen wir mehr als jetzt, denn es war ein böser Kobold! Es war einer der allerärgsten, es war der Teufel! Eines Tages war er recht bei Laune, denn er hatte einen Spiegel gemacht, welcher die Eigenschaft besaß, dass alles Gute und Schöne, was sich darin spiegelte, fast zu nichts zusammenschwand, aber das, was nichts taugte und sich schlecht ausnahm, hervortrat und noch ärger wurde. Die herrlichsten Landschaften sahen wie gekochter Spinat darin aus, und die besten Menschen wurden widerlich oder standen auf dem Kopfe ohne Rumpf“, so beginnt das Märchen „Die Schneekönigin“ von Hans Christian Andersen.

Durch einen unglücklichen Zufall springt ein Splitter dieses üblen Zauberspiegels in Kays Herz, woraufhin er das Leben in seinem kleinen Städtchen plötzlich ganz scheußlich findet und sich von der fiesen Schneekönigin in den hohen Norden mitnehmen lässt. Doch Kays Freundin Gerda zieht los, um ihren besten Freund zu retten. Mit Hilfe von Krähe und Rentier findet sie am Ende den Weg in den kalten Norden Lapplands und kann mit der wahren Macht der Freundschaft und des Lachens ihren Kay aus den Klauen der Schneekönigin befreien.

Heute lesen im Foyer der Tenor Burkhard Ulrich und die Leiterin unserer Jungen Deutschen Oper Fanny Frohnmeyer dieses berührende und wunderschöne Märchen Hans Christian Andersens für alle großen und kleinen Märchen-Fans! Und unser Schlagzeuger Lukas Zeuner steuert mit Marimbas, einem Xylophon und allen möglichen (und unmöglichen) Rhythmus- und Klanginstrumenten den Sound zur Geschichte bei. Und das live und ganz nahe dem Publikum neben dem großen Tannenbaum im Parkettfoyer.