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Schedule - Deutsche Oper Berlin

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Giuseppe Verdi im Mai

Nabucco

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)

23
Fri
May
19:30 - 22:15
C prices: € 108.00 / 90.00 / 64.00 / 40.00 / 26.00
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Information about the work

Dramma lirico in four parts
Libretto by Temistocle Solera
First performed on 9. March, 1842 at Milan
Premiered at the Deutsche Oper Berlin on 8. September, 2013

2 Stunden 45 Minuten / Eine Pause

In italienischer Sprache mit deutschen und englischen Übertiteln

Einführung: 45 Minuten vor Vorstellungsbeginn im Rang-Foyer rechts

empfohlen ab 14 Jahren
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Kindly supported by Förderkreis der Deutschen Oper Berlin e. V.

23
Fri
May
19:30 - 22:15
C prices: € 108.00 / 90.00 / 64.00 / 40.00 / 26.00
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About the work
Giuseppe Verdi’s third opera was his break-out work. By the end of the gestation of NABUCCO the 29-year-old had found his musical style, one that audiences latched onto immediately. It was first and foremost the sheer impact of the chorus scenes and the daringly loud orchestral movements that announced a new chapter in the history of opera. NABUCCO was the first opera to make the chorus one of the main protagonists and the material was ideal for this, with the liberation of the Israelites from Babylonian captivity providing ample occasion for crowd scenes conveying the yearnings and stirrings of an oppressed people. And to top it all, it was not an aria but the “Va, pensiero” Chorus of the Hebrew Slaves, sung by the Jewish deportees on the banks of the Euphrates, that became the best known number in the opera – and the most famous Verdi tune of all.

Aside from this NABUCCO reveals Verdi’s feel for situations that lend themselves to being staged and his predilection for eccentric characters. NABUCCO is namely not simply an opera with choral sections; it is also a drama about the disintegration of a family in the form of half-sisters Fenena and Abigaille, who are polar opposites, and their father Nabucco, the authoritarian patriarch [Engl.: Nebuchadnezzar]. On the one hand we have Fenena, who is in love with Ismaele, a Jewish prince, and has converted to Judaism. Meanwhile a jealous Abigaille is scheming to usurp the throne of her father. In a fit of megalomania, Nabucco declares himself an earthly king but also a god, upon which God strikes him down and he becomes crazed and incoherent. Abigaille seizes her chance, crowns herself queen with the support of the army and has her father arrested.

While in jail, Nabucco hears that Abigaille has resolved to have her sister Fenena executed. He regains his reason and beseeches the Jews’ own god to help him. Freed, he gathers his troops, rescues Ferena and sets the Israelites free.


About the production
This dramatic tale beginning with the Israelites’ captivity in Babylon under King Nebuchadnezzar is one of Verdi’s most popular operas. Hans Neuenfels’s controversial production in 2000 was the last time that the work has been mounted at the Deutsche Oper Berlin. In 2013, the bicentenary of Verdi’s birth, Keith Warner, a leading light in the international opera community, presented his version of the opera, referencing the period in which it was written, a time of transition from feudalism to an industrialised society. Warner focuses on the differences between the two nations: the Hebrews with their writing system and a culture of democratised education, and the militaristic Babylonians with their concept of power wielded by an autocratic ruler.

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21
DEC

Advents-Verlosung: Das 21. Fensterchen

Am 12. April 2025 feiern wir im Rahmen unserer „Richard Wagner im April“-Wochen die Wiederaufnahme von DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG in der Inszenierung von Jossi Wieler, Sergio Morabito und Anna Viebrock, dann mit Thomas Johannes Mayer als Hans Sachs, Elena Tsallagova als Eva, Magnus Vigilius als Walther von Stolzing und Chance Jonas-O'Toole als David. Heute aber verlosen wir erst einmal unsere DVD, die in Zusammenarbeit mit dem Label NAXOS in der Premierenserie im Frühsommer 2022 aufgezeichnet wurde.

Im heutigen Adventskalender-Fensterchen verlosen wir 2 Mal eine DVD von DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG – Oper in drei Aufzügen von Richard Wagner. Wenn Sie eine der zwei DVDs gewinnen möchten, schreiben Sie bitte heute eine E-Mail mit dem Betreff „Das 21. Fensterchen“ an advent@deutscheoperberlin.de.

Populär wie kaum ein anderes Bühnenwerk Richard Wagners sind DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG geliebt und gehasst zugleich. Das Stück verbindet eine heiter-fassliche Komödienhandlung mit sommernachts-trunkenem Spiel um Wahn und Wirklichkeit der Liebe, erhebt aber zugleich den Anspruch eines Gründungsmanifests deutschnationaler Kunst und ist damit in seiner Rezeption historisch belastet wie kaum ein anderes Werk Richard Wagners. Zugleich und an allererster Stelle sind DIE MEISTERSINGER jedoch ein Stück über die Musik und das Musikmachen.

DIE MEISTERSINGER in einer Welt zu erzählen, die sich der Musik verschrieben hat, ist auch der Ausgangspunkt für die Regiekonzeption von Jossi Wieler, Anna Viebrock und Sergio Morabito. Darin erzählen sie von den Regeln wie erstarrten Dogmen, die diese Welt bestimmen und die damit Beispiel für zahlreiche Lebenszusammenhänge werden, in denen Menschen sich Regeln setzen, sich unterordnen und bei ihnen Zuflucht finden oder aber ausbrechen und entkommen wollen. Sie bringen ein Stück auf die Bühne, in dem zudem Sänger*innen Sänger*innen spielen, um singend eine Geschichte über das Singen zu erzählen. Und sie zeigen Figuren wie die des Hans Sachs, der als alternder Mann zugunsten eines Jüngeren auf seine Liebe zu Eva verzichtet und zugleich das System reformieren will, dabei aber auch vor Demagogie und Populismus nicht zurückschreckt – während ab und an der Atem der Geschichte die Geister der Meistersinger-Vergangenheit hereinweht.

Musikalische Leitung John Fiore; Inszenierung Jossi Wieler, Anna Viebrock, Sergio Morabito; Mit Johan Reuter, Albert Pesendorfer, Gideon Poppe, Simon Pauly, Philipp Jekal, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Clemens Bieber, Burkhard Ulrich, Stephen Bronk, Tobias Kehrer, Byung Gil Kim, Klaus Florian Vogt, Ya-Chung Huang, Heidi Stober, Annika Schlicht u. a.; Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin



Einsendeschluss: 21. Dezember 2024. Die Gewinner*innen werden am 23. Dezember 2024 per E-Mail informiert. Die DVDs gehen anschließend auf dem Postweg zu. Der Rechtsweg ist ausgeschlossen.