Newsletter

News about the schedule Personal recommendations Special offers ... Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Kirsi Tiihonen

Kirsi Tiihonen

Die finnische Sopranistin Kirsi Tiihonen absolvierte ihr Studium an der Sibelius-Akademie mit Liisa Linko-Malmio. Der Gewinn zweier nationaler Gesangswettbewerbe führte zu Zusammenarbeiten mit verschiedenen Orchestern und Chören in ganz Finnland. Nachdem sie Erste Preise beim Internationalen Gesangswettbewerb Rio de Janeiro und beim Internationalen Wettbewerb Mirjam Helin errungen hatte, repräsentierte sie Finnland beim Gesangswettbewerb in Cardiff, gehörte unter dreihundert Teilnehmern zu den wenigen Finalisten und gewann den prestigeträchtigen Liedpreis. Die Auszeichnung führte zu Engagements in Norwegen, Island, Polen, Ungarn, Großbritannien, Russland, den Niederlanden, Italien, Frankreich und Südkorea.

An der Finnischen Nationaloper sang sie u. a. Elisabeth / DON CARLO, Leonore / FIDELIO und Desdemona / OTELLO.

Bald unternahm sie in Amsterdam mit Helmwige / DIE WALKÜRE und Dritte Norn / GÖTTERDÄMMERUNG erste Schritte in das Wagner-Fach. Es folgten u. a. Elisabeth, später auch Venus / TANNHÄUSER und Senta / DER FLIEGENDE HOLLÄNDER sowie AIDA beim Savonlinna Opera Festival, Sieglinde / DIE WALKÜRE am Staatstheater Braunschweig und später auch an der Finnischen Nationaloper, Isolde / TRISTAN UND ISOLDE in Göteborg, in Halle, Leipzig und Essen sowie Brünnhilde / SIEGFRIED in Essen, Elsa / LOHENGRIN sowie AIDA in der Tampere Opera. Außerdem nahm sie an der Japan-Tournee der Staatsoper Unter den Linden Berlin teil und sang dabei mehrere Rollen im RING DES NIBELUNGEN unter der musikalischen Leitung von Daniel Barenboim.

Weitere Höhepunkte ihrer Karriere waren Wagners Elisabeth an der Scala in Mailand, Isolde im La Monnaie in Brüssel sowie in Santiago de Chile, Strauss' Ariadne / ARIADNE AUF NAXOS in Lyon und Färberin / FRAU OHNE SCHATTEN in Helsinki und in Essen, Beethovens Leonore an der Berliner Staatsoper und der Palm Beach Opera sowie Agathe / DER FREISCHÜTZ, Ellen Orford / PETER GRIMES in Helsinki und Senta in Basel sowie Kostelnicka / JENUFA in Malmö. Aufsehen erregte zuletzt ihr Rollendebüt als Turandot im Rahmen des Kieler Sommertheaters. Aktuell singt sie mit großem Erfolg alle Brünnhilden im vielbeachteten RING in Kiel.

Als Konzertsolistin ist Kirsi Tiihonen u. a. in der Philharmonie von Sankt Petersburg, im Concertgebouw Amsterdam mit Ingo Metzmacher als Dirigenten, in der Londoner Royal Albert Hall im Rahmen der BBC Proms und in der Berliner Philharmonie unter der Leitung von Vladimir Ashkenazy aufgetreten. Zu ihrem Konzertrepertoire gehören u. a. Brahms‘ „Ein deutsches Requiem“, Verdis „Messa da Requiem“ sowie Sibelius‘ Orchesterlieder.

Schedule

Enter Onepager
1

slide_title_1

slide_description_1

slide_headline_2
2

slide_title_2

slide_description_2

slide_headline_3
3

slide_title_3

slide_description_3

slide_headline_4
4

slide_title_4

slide_description_4

Create / edit OnePager
21
DEC

Advents-Verlosung: Das 21. Fensterchen

On 12 April 2025, we will celebrate the revival of DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG in the production by Jossi Wieler, Sergio Morabito and Anna Viebrock, with Thomas Johannes Mayer as Hans Sachs, Elena Tsallagova as Eva, Magnus Vigilius as Walther von Stolzing and Chance Jonas-O'Toole as David, as part of our ‘Richard Wagner in April’ weeks. But today, we are giving away our DVD, which was recorded in collaboration with the NAXOS label in the premiere series in early summer 2022.

In today's Advent calendar window, we are giving away 2 DVDs of DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG – Opera in three acts by Richard Wagner. If you would like to win one of the two DVDs, please write an e-mail with the subject ‘The 21st window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

More popular than almost any other stage work by Richard Wagner, DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG is loved and hated at the same time. The play combines a light-hearted comedy plot with a summer night's drunken play about the delusion and reality of love, but at the same time claims to be a founding manifesto of German national art and is therefore more historically charged in its reception than almost any other work by Richard Wagner. At the same time, however, DIE MEISTERSINGER is first and foremost a piece about music and music-making.

Telling the story of DIE MEISTERSINGER in a world dedicated to music is also the starting point for the directorial concept of Jossi Wieler, Anna Viebrock and Sergio Morabito. In it, they tell of the rules and rigid dogmas that govern this world and which thus become an example for numerous contexts in which people set rules, subordinate themselves and find refuge in them or want to break out and escape. They bring a play to the stage in which singers also play singers in order to tell a story about singing. And they show characters such as Hans Sachs, an ageing man who renounces his love for Eva in favour of a younger man and at the same time wants to reform the system, but does not shy away from demagoguery and populism - while the breath of history occasionally blows in the ghosts of the Meistersinger past.

Conductor John Fiore; Staging Jossi Wieler, Anna Viebrock, Sergio Morabito; With Johan Reuter, Albert Pesendorfer, Gideon Poppe, Simon Pauly, Philipp Jekal, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Clemens Bieber, Burkhard Ulrich, Stephen Bronk, Tobias Kehrer, Byung Gil Kim, Klaus Florian Vogt, Ya-Chung Huang, Heidi Stober, Annika Schlicht a. o.; Chorus and Orchestra of the Deutsche Oper Berlin



Closing date: 21 December 2024, the winners will be informed by email on 23 December 2024. The DVDs will then be sent by post. Legal recourse is excluded.