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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Olga Neuwirth

Olga Neuwirth

Olga Neuwirth, geboren 1968 in Graz, zählt zu den bedeutendsten lebenden Komponistinnen. 1986 studierte sie in San Francisco am Conservatory of Music und am Art College Malerei und Film. In Wien führte sie ihre Studien an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst sowie am Elektroakustischen Institut weiter. 1991 wurde Olga Neuwirth mit ihren beiden Mini-Opern nach Texten von Elfriede Jelinek mit nur 22 Jahren das erste Mal international bekannt, 1999 folgte mit BÄHLAMMS FEST – (An Animation-Opera), ebenfalls auf einen Text von Elfriede Jelinek, die Uraufführung ihrer ersten abendfüllenden Oper bei den Wiener Festwochen. Als weitere Musiktheaterwerke entstanden seither LOST HIGHWAY – (A Video-Opera) (2002/2003), die Musiktheater-Installation mit Video THE OUTCAST – Homage to Herman Melville (2008–10), die auf Alban Bergs LULU basierende AMERICAN LULU (2006–2011) sowie KLOING! AND A SONGPLAY IN 9 FITS – Hommage à Klaus Nomi (2011). Daneben entstanden zahlreiche Instrumentalwerke einschließlich mehrerer Orchesterwerke und Solokonzerte, sowie ausgehend von ihrem Interesse für Wissenschaft, Architektur, Literatur, Film und Bildender Kunst zahlreiche Stücke, in denen Olga Neuwirth Ensemble, Elektronik und Videoeinspielungen zu einem genreübergreifenden visuellen und akustischen Sinnerlebnis verschmilzt. Dafür gilt sie in der sogenannten „Neuen Musik“-Szene als Pionierin. Aus diesem vielfältige Interesse heraus entstanden auch verschiedene Klanginstallationen, Austellungen, Theater- und Filmmusiken, die mit der Einladung zur „dokumenta 12“ in Kassel ihren Höhepunkt fand.

Olga Neuwirth erhielt verschiedene nationale und internationale Preise, unter anderem 2010 den Großen Österreichischen Staatspreis, und Mitglied der Akademie der Künste Berlin und der Akademie der Künste München. Im Jahr 2015 erhielt sie als erste Komponistin überhaupt einen Kompositionsauftrag der Wiener Staatsoper. Die Uraufführung der Oper ORLANDO ist für Dezember 2019 geplant.

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Advents-Verlosung: Das 23. Fensterchen

This CD of Massenet's HÉRODIADE has only been on sale since 22 November 2024, making it our very latest, brand-new release, which we are delighted to be giving away in our Advent calendar today. If you would like to be among the winners of one of the two CD boxes, please send an e-mail with the subject ‘The 23rd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Few female figures have inspired the art of the late 19th century as enduringly as the Judean princess Salome, who according to legend was responsible for the beheading of John the Baptist. In France in particular, writers, painters and composers were fascinated by this subject matter and its blend of Orientalism and decadence, of eroticism and opulence. Jules Massenet also took up the subject: however, at the centre of his HÉRODIADE, first performed in Brussels in 1881, is not, as it was a quarter of a century later in Richard Strauss's work, the royal child-woman Salome, but her mother Hérodias, the wife of King Herod. And while Strauss's opera was to become the first major success of the 20th century, Massenet's is a celebration of the grand opera of the 19th century, with pathos, posturing and a Hollywood-style script. With a queen who, out of jealousy, causes the death of her own daughter, a mysterious star diviner, a prophet who is not immune to the feelings of love, a weak-willed ruler and a heroically loving princess, Massenet offers a multitude of striking operatic figures and gives the plot a dazzling ‘colour locale’ by incorporating Hebrew and oriental motifs.

For the concert performance by the Deutsche Oper Berlin, the great French mezzo-soprano Clémentine Margaine returned to the house where she celebrated successes as Carmen, Marguerite in LA DAMNATION DE FAUST and, most recently, as Fidès in LE PROPHÈTE. The performances of HÉRODIADE on 15 and 18 June 2023 were recorded.

On this CD, conducted by our First Permanent Guest Conductor Enrique Mazzola, you can hear Etienne Dupuis (Hérode), Clémentine Margaine (Hérodiade), Nicole Car (Salomé), Matthew Polenzani (Jean), Marko Mimica (Ph anuel), Dean Murphy (Vitellius), Kyle Miller (High Priest), Sua Jo (A Young Babylonian), Thomas Cilluffo (Voice from the Temple), the orchestra of the Deutsche Oper Berlin and our chorus under the direction of Jeremy Bines.



Closing date: 23 December 2024. The winners will be informed by email on 27 December 2024. The CDs will then be sent by post. There is no right of appeal.