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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Tareq  Nazmi

Tareq Nazmi

Der renommierte Bassist Tareq Nazmi absolvierte sein Studium an der Hochschule für Musik und Theater in München unter der Anleitung von Edith Wiens und Christian Gerhaher sowie privat bei Hartmut Elbert. Seine Karriere begann er im Opernstudio der Bayerischen Staatsoper und gehörte dort bis 2016 dem Münchner Ensemble an.

Mit seinen ausdrucksstarken Rollenporträts hat sich Nazmi zu einem gefragten Darsteller auf den internationalen Opernbühnen entwickelt. Zu den Höhepunkten der letzten Spielzeiten gehört sein Sarastro bei den Salzburger Festspielen 2022, nachdem ihm 2021 in der Rolle des Sprechers der internationale Durchbruch gelang. 2023 überzeugte er bei den Sommerfestspielen erstmals im italienischen Fach als Banco in Verdis MACBETH (Regie: Krzystof Warlikowski), bevor er in der Saison 2023/24 erneut in Salzburg als Alvise in LA GIOCONDA bei den Osterfestspielen unter der Leitung von Antonio Pappano auftrat. Auf Einladung von Franz Welser-Möst brillierte er in Cleveland als Sarastro in Mozarts ZAUBERFLÖTE und später bei den Münchner Opernfestspielen als Ferrando in Verdis IL TROVATORE sowie als Gurnemanz in Wagners PARSIFAL. Sein Debüt an der Wiener Staatsoper gab er als König Heinrich in Wagners LOHENGRIN. Weitere wichtige Rollen seines umfangreichen Repertoires umfassen Filippo II in Verdis DON CARLO, Zaccaria in NABUCCO und Hunding in DIE WALKÜRE.

In der Saison 2024/25 setzt Tareq Nazmi seine erfolgreiche Laufbahn mit mehreren bedeutenden Debüts fort. Er wird erstmals die Rolle des König Marke in Wagners TRISTAN UND ISOLDE sowohl am Grand Théâtre de Genève, an der Deutschen Oper Berlin als auch mit dem Philadelphia Orchestra unter Yannick Nézet-Séguin interpretieren. Zudem wird er am Theater an der Wien als Oroveso in einer Neuproduktion von Bellinis NORMA sowie mit einem Haus- und Rollendebüt als Gremin in EUGEN ONEGIN an der Dresdener Semperoper zu erleben sein. Ein weiteres herausragendes Engagement dieser Saison ist seine Rückkehr als Gurnemanz in Wagners PARSIFAL beim Tokyo Spring Festival. Er wird mit dem Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia unter Leitung von Daniel Harding den Basspart in Verdis „Messa da Requiem“ interpretieren und erneut als Pater Profundus in Mahlers Sinfonie Nr. 8 mit den Wiener Symphonikern unter der Leitung von Philippe Jordan im Wiener Konzerthaus auftreten.

Als gefragter Konzertsolist verfügt Tareq Nazmi über ein vielseitiges Repertoire, das Werke von Bach bis Beethoven, von Haydn bis Brahms sowie von Mozart bis Dvořák und Mahler umfasst. Er hat bereits mit renommierten Orchestern wie dem Orchestre de Paris unter Daniel Harding, dem Orquestra Gulbenkian unter Alain Altinoglu, dem WDR Sinfonieorchester unter Jukka-Pekka Saraste, dem Pittsburgh Symphony Orchestra und dem Gewandhausorchester Leipzig unter Manfred Honeck sowie dem Balthasar-Neumann-Chor und Ensemble unter Thomas Hengelbrock zusammengearbeitet. Als Ensemblebass war er unter anderem in Verdis „Messa da Requiem“ mit dem Zürcher Tonhalle-Orchester unter John Eliot Gardiner, auf Tournee mit Teodor Currentzis sowie bei den Berliner Philharmonikern unter Daniel Barenboim zu hören. Weitere bemerkenswerte Aufführungen umfassen Beethovens „Missa solemnis“ in München unter Kirill Petrenko sowie Konzerte mit den Münchner Philharmonikern unter Philippe Herreweghe und dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin unter Vladimir Jurowski.

Als Liedsänger trat Tareq Nazmi zuletzt gemeinsam mit Gerold Huber bei der Schubertiade Hohenems, in München, Köln und in der Londoner Wigmore Hall auf. Im Frühjahr 2023 war er mit Schuberts „Winterreise“ beim Tokyo Spring Festival zu Gast.

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Advents-Verlosung: Das 22. Fensterchen

On 7 March 2025, the first part of Tobias Kratzer's Strauss trilogy, ARABELLA, celebrates its revival as part of our ‘Richard Strauss in March’ weeks, with Jennifer Davis as Arabella , Heidi Stober as Zdenka/Zdenko, Thomas Johannes Mayer as Mandryka, Daniel O'Hearn as Matteo and, as in the premiere series, Doris Soffel and Albert Pesendorfer as the Waldner couple. Today we are giving away our DVD, which will not be available in shops until 14 February 2025. We would like to express our heartfelt thanks to NAXOS for giving us the very special opportunity to put ARABELLA in our lottery pot for you almost eight weeks before the official sales launch.

In today's Advent Calendar window, we are giving away two DVDs of ARABELLA – a lyrical comedy in three acts by Richard Strauss and Hugo von Hofmannsthal. If you would like to win one of the two DVDs, please write an e-mail with the subject ‘The 22nd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Vienna, circa 1860. The financially strapped Count Waldner is lodging with his family in a Viennese hotel. His only path to solvency is for him to secure an advantageous marriage for one of his two daughters – and the family can only afford to present Arabella, the eldest, in the upper circles of society. To conceal the family’s indigence, the parents have raised Zdenka as a boy, dressing her accordingly. Arabella is not short of suitors but has resolved to wait for ‘Mr Right’. When Mandryka, an aristocrat from a distant region, arrives, he and Arabella are instantly smitten. Arabella only asks to be able to bid farewell to her friends and suitors at the Fasching ball that evening. At the ball, Arabella says goodbye to her admirers. There is also the young officer Matteo, with whom Zdenka is secretly in love and with whom she has formed a friendship under the guise of her disguise as a boy. Matteo, however, desires Arabella and is distraught when he realises the hopelessness of his love. Zdenka devises a plan: she fakes a letter from Arabella in which she promises Matteo a night of love together. But instead she wants to wait for him herself in the darkness of the hotel room. Mandryka learns of Arabella's alleged infidelity and goes to the hotel with the ball guests to surprise Arabella in flagrante delicto. Arabella, innocent of this, is initially shocked and saddened by Mandryka’s suspicions but forgives him when the mix-up is revealed for what it is. The two agree to marry, as do Zdenka and Matteo.

Richard Strauss’s orchestral richness and opulence coupled with the period Viennese setting of the work led to ARABELLA being falsely pigeonholed as a light-hearted comedy of errors from its 1933 premiere onwards. In the estimation of Tobias Kratzer, however, who triumphed at the Deutsche Oper with his production of Alexander von Zemlinsky’s THE DWARF, this final collaboration between Strauss and Hugo von Hofmannsthal marks a collision of two world views: the traditional roles of men and women on the one hand – as expressed in Arabella’s famous solo “Und du sollst mein Gebieter sein” – and a modern idea of social interaction on the other – as illustrated by Zdenka with her questioning of gender-based identities. Here, Kratzer turns the spotlight on this disunity between the various character portrayals in ARABELLA and explores these role-specific tensions on a continuum stretching from 19th-century Vienna to the present day. In the category of stage design, Manuel Braun, Jonas Dahl and Rainer Sellmaier were honoured with the renowned German Theatre Award DER FAUST 2023 for this production.

In this recording, under the baton of Sir Donald Runnicles, you will experience Albert Pesendorfer, Doris Soffel, Sara Jakubiak, Elena Tsallagova, Russell Braun, Robert Watson, Thomas Blondelle, Kyle Miller, Tyler Zimmerman, Hye-Young Moon, Lexi Hutton, Jörg Schörner and others, as well as the chorus and orchestra of the Deutsche Oper Berlin. The performances on 18 and 23 March 2023 were recorded by rbb Kultur and Naxos for this DVD.

We would like to thank the Naxos label for the great collaboration over the past few years, which documents recordings of DER ZWERG, DAS WUNDER DER HELIANE, FRANCESCA DA RIMINI, DER RING DES NIBELUNGEN, DER SCHATZGRÄBER, DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG and ANTIKRIST. Richard Strauss' ARABELLA and INTERMEZZO will be released in the course of 2025.



Closing date: 22 December 2024. The winners will be informed by email on 23 December 2024. The DVDs will then be sent by post. There is no right of appeal.