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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Tanja Ariane Baumgartner

Tanja Ariane Baumgartner

Tanja Ariane Baumgartner zählt zu den führenden Mezzosopranistinnen unserer Zeit. Spätestens mit der Fricka / DAS RHEINGOLD und DIE WALKÜRE bei den Bayreuther Festspielen 2017 sowie aktuell an der Lyric Opera Chicago, ihrer fulminanten Cassandre / LES TROYENS an der Oper Frankfurt und ihrem spektakulären Ortrud-Debüt / LOHENGRIN an der Staatsoper Hamburg hat sie sich international an die Spitze der dramatischen Mezzosoprane gesungen. Jüngst absolvierte sie auch ihr Kundry-Debüt / PARSIFAL an der Vlaamse Opera Antwerpen, und war in einer Neuproduktion CAPRICCIO an der Oper Frankfurt zu erleben, außerdem bei Auftritten als Azucena / IL TROVATORE und Principessa de Bouillon / ADRIANA LECOUVREUR vorgesehen sind. Im Sommer 2018 kehrte Tanja Ariane Baumgartner zu den Salzburger Festspielen zurück, um Agaue und Venus in der Neuproduktion von Henzes DIE BASSARIDEN unter der Leitung von Kent Nagano zu singen. Des weiteren war sie zu Gast bei den Münchner Philharmonikern, dem Orchestre de Radio France Paris sowie an der Oper Frankfurt, der Oper Zürich und der Staatsoper Hamburg in zentralen Partien ihres Repertoires.

Tanja Ariana Baumgartner gehört seit der Spielzeit 2009/2010 zum Ensemble der Oper Frankfurt. Zu ihren Frankfurter Erfolgen zählen u. a. Carmen, Cornelia / GIULIO CESARE IN EGITTO, Eboli / DON CARLO, Gora in der deutschen Erstaufführung von Reimanns MEDEA (auf CD bei OehmsClassics erschienen), Amme / DIE FRAU OHNE SCHATTEN, Fremde Fürstin / RUSALKA, Iocaste / OEDIPE, Tigrana / EDGAR, Charlotte / WERTHER, Gaea / DAPHNE und die Titelpartie von Othmar Schoecks PENTHESILEA.

Neben ihren Verpflichtungen in Frankfurt gab Tanja Ariane Baumgartner in der Saison 2016/17 ihr Rollendebüt als Küsterin / JENUFA in Santiago de Chile und war 2015/16 in Toulouse als Judith in HERZOG BLAUBARTS BURG, am Theater an der Wien gastierte sie als Clairon / CAPRICCIO und an der Deutschen Oper Berlin als Brangäne / TRISTAN UND ISOLDE. Außerdem gab sie im Sommer 2013 ihr Debüt am Royal Opera House in London als Clairon in Strauss’ CAPRICCIO und gastierte beim Festival in Edinburgh als Judith in Bartoks Einakter HERZOG BLAUBARTS BURG. Die Mezzosopranistin debütierte 2010 bei den Salzburger Festspielen als Gräfin Geschwitz in LULU und kehrte 2012 als Charlotte in Zimmermanns SOLDATEN nach Salzburg zurück.

Tanja Ariane Baumgartner studierte zunächst Violine an der Musikhochschule in Freiburg, dann Gesang in Karlsruhe, Wien und Sofia.

Foto © Luigi Caputo

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Advents-Verlosung: Das 23. Fensterchen

This CD of Massenet's HÉRODIADE has only been on sale since 22 November 2024, making it our very latest, brand-new release, which we are delighted to be giving away in our Advent calendar today. If you would like to be among the winners of one of the two CD boxes, please send an e-mail with the subject ‘The 23rd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Few female figures have inspired the art of the late 19th century as enduringly as the Judean princess Salome, who according to legend was responsible for the beheading of John the Baptist. In France in particular, writers, painters and composers were fascinated by this subject matter and its blend of Orientalism and decadence, of eroticism and opulence. Jules Massenet also took up the subject: however, at the centre of his HÉRODIADE, first performed in Brussels in 1881, is not, as it was a quarter of a century later in Richard Strauss's work, the royal child-woman Salome, but her mother Hérodias, the wife of King Herod. And while Strauss's opera was to become the first major success of the 20th century, Massenet's is a celebration of the grand opera of the 19th century, with pathos, posturing and a Hollywood-style script. With a queen who, out of jealousy, causes the death of her own daughter, a mysterious star diviner, a prophet who is not immune to the feelings of love, a weak-willed ruler and a heroically loving princess, Massenet offers a multitude of striking operatic figures and gives the plot a dazzling ‘colour locale’ by incorporating Hebrew and oriental motifs.

For the concert performance by the Deutsche Oper Berlin, the great French mezzo-soprano Clémentine Margaine returned to the house where she celebrated successes as Carmen, Marguerite in LA DAMNATION DE FAUST and, most recently, as Fidès in LE PROPHÈTE. The performances of HÉRODIADE on 15 and 18 June 2023 were recorded.

On this CD, conducted by our First Permanent Guest Conductor Enrique Mazzola, you can hear Etienne Dupuis (Hérode), Clémentine Margaine (Hérodiade), Nicole Car (Salomé), Matthew Polenzani (Jean), Marko Mimica (Ph anuel), Dean Murphy (Vitellius), Kyle Miller (High Priest), Sua Jo (A Young Babylonian), Thomas Cilluffo (Voice from the Temple), the orchestra of the Deutsche Oper Berlin and our chorus under the direction of Jeremy Bines.



Closing date: 23 December 2024. The winners will be informed by email on 27 December 2024. The CDs will then be sent by post. There is no right of appeal.