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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Agathe Mélinand

Agathe Mélinand

Agathe Mélinand blickt auf eine höchst beachtliche Karriere als Regisseurin, Dramaturgin und Librettistin sowohl am Theater wie auch in der Oper. Gemeinsam mit Laurent Pelly leitete sie zwischen 2008 und 2018 das Théâtre national de Toulouse. Zwischen 1997 und 2007 war sie Stellvertretende Künstlerische Leiterin und Kommunikationsdirektorin am Centre Dramatique National des Alpes in Grenoble sowie zwischen 1989 und 1994 Co-Intendantin von Laurent Pelly an der Theaterkompagnie „Le Pélican“.

Zu den künstlerischen Höhepunkten in Toulouse zählen u. a. ihre Übertragung von Carlo Goldonis LE MENTEUR, von Carlo Gozzis L’OISEAU VERT, das 2018 auch am Théâtre de la Porte-Saint-Martin gastierte, sowie von Aristophanes LES OISEAUX. Alle diese Produktionen erarbeitete sie gemeinsam mit Laurent Pelly als Regisseur. Darüber hinaus entstanden in Toulouse Übersetzungen, Adaptionen, Textfassungen und Inszenierungen von MONSIEUR LE 6, TENNESSEE WILLIAMS – SHORT STORIES, HISTOIRE DE BABAR LE PETIT ELEPHANT und ERIK SATIE – MEMOIRES D'UN AMNESIQUE. 2017 schuf sie eine Adaption zu Marcel Prousts ENFANCE ET ADOLESCENCE DE JEAN SANTEUIL.

Auch für zahlreiche Opern erstellte Agathe Mélinand als Librettistin und Dramaturgin neue Dialoge und freie Adaptionen: In jüngster Zeit waren dies Johann Strauß’ DER ZIGEUNERBARON am Grand Théâtre de Genève, Offenbachs LE ROI CAROTTE an der Opéra de Lyon – inszeniert von Laurent Pelly und ausgezeichnet als „Bedeutendste Wiederentdeckung“ von den International Opera Award 2016 – sowie Berlioz‘ BEATRICE ET BENEDICT im Rahmen des Glyndebourne Festival. Im Moment arbeitet sie an Offenbachs BARBE BLEUE.

In ihrer langen künstlerischen Zusammenarbeit mit Laurent Pelly erarbeitete sie Adaptionen u. a. von Donizettis LA FILLE DU REGIMENT (eine Koproduktion zwischen dem Royal Opera House in London, der Metropolitan Opera New York und der Wiener Staatsoper mit weiteren Aufführungsorten wie San Francisco, Madrid, Barcelona und Paris), von Chabriers L’ETOILE für De Nationale Opera und LE ROI MALGRE LUI für die Opéra de Lyon und die Opéra Comique.

Besonders bekannt ist sie für ihre Rezeption von Jacques Offenbachs Œuvre: So bearbeitete sie LE ROI CAROTTE und LA VIE PARISIENNE (Lyon), LES CONTES D’HOFFMANN (u. a. Lausanne, San Francisco, Barcelona, Lyon, Berlin), LA PERICHOLE (Marseille), LE VOYAGE DANS LA LUNE, L’ILE DE TULIPATAN, MONSIEUR CHOUFLEURY NE RENTRERA PAS CHEZ LUI (Lyon), LA GRANDE-DUCHESSE DE GEROLSTEIN (Paris, Genf), ORPHEE AUX ENFERS (Genf, Lyon) sowie LA BELLE HELENE (Paris – hierfür entwickelte sie auch eine Übertragung ins Englische für die Santa Fe Opera). Weitere Offenbach-Projekte schließen ein Konzert unter dem Titel FANTASIO ein, das unter Leitung von Sir Mark Elder und mit dem Orchestra of the Age of Enlightenment durch das Label „Opera Rara“ aufgezeichnet wurde. 2015 zeichneten die International Opera Awards diese CD in der Kategorie „CD – Complete Opera“ aus.

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05
DEC

Adventskalender in der Tischlerei: Das 5. Fensterchen

Today in the Tischlerei: ‘Rossini, Liszt and more’
with Kangyoon Shine Lee (tenor) and Songyeon Catarina Kim (piano)
5pm / Tischlerei
Duration: approx. 25 minutes / free admission


The evening begins with musical declarations of love: love is illuminated in all its facets – from the idealised, the yearning to the devoted and the melancholy – in three songs by Franz Liszt and an aria from Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA. Franz Liszt's ‘Enfant, si j'etais roi’ (‘Child, if I were king’) and ‘Oh! Quand je dors’ (‘Oh! When I sleep’) are settings of poems by Victor Hugo. In the first, the beloved is given everything imaginable – but it can never be enough. The second poem describes a nocturnal vision of the beloved, who appears like an angel, kisses the sleeping person and fills them with heavenly love. Liszt's ‘Liebestraum Nr. 3’ (‘Oh dear, as long as you can love’) is one of a series of three songs that Liszt later arranged in a purely instrumental form and which became emblematic of romantic piano music. The original text was written by Ferdinand Freiligrath and deals with the transience of love and the resulting need to cherish and cultivate it in the here and now. You will hear the Korean pianist Songyeon Catarina Kim at the piano. She then lovingly accompanies our ensemble member Kangyoon Shine Lee in an aria that he will sing again on our main stage from 31 March 2025, when he takes on the role of Count Almaviva in Katharina Thalbach's production of Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA: the cavatina ‘Ecco, ridente in cielo’. In it, Almaviva sings about the beauty of the morning and his ardent love for Rosina – it is a lyrical and romantic beginning to an otherwise predominantly comedic opera. It is followed by the song ‘La danza’ from Rossini's collection of songs ‘Les soirées musicales’, published about 20 years later, which describes the joyful hustle and bustle of a Neapolitan festival. The musical basis for this song is the tarantella, a fast, rhythmic folk dance from southern Italy. The programme will conclude with a contemplative Christmas favourite, ‘O Holy Night’.

Lyric tenor Kangyoon Shine Lee was born in Seoul. He first graduated from the Korea National University of Arts before studying with Kammersänger Prof. Roman Trekel at the Hanns Eisler School of Music Berlin from 2022. In 2021, Kangyoon Shine Lee won the Belvedere Competition and received an engagement at the Deutsche Oper Berlin. He made his house debut on 27 December 2022 as Almaviva in Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA and also sang in DAS WUNDER DER HELIANE. In the 2024/25 season, he will be part of the ensemble here at the theatre and can be heard in roles such as Tamino in Mozart's MAGIC FLUTE and the children's version THE FAIRY TALE OF THE MAGIC FLUTE, as Count von Lerma / DON CARLO, Cavalier Belfiore / IL VIAGGIO A REIMS, Malcolm / MACBETH, Walther von der Vogelweide / TANNHÄUSER and Pang / TURANDOT.

The South Korean pianist Songyeon Catarina Kim studied piano at Kyunghee University in Seoul. She has won numerous Korean and international competitions. Since 2021, she has been studying Lied interpretation with Prof. Wolfram Rieger at the Hanns Eisler School of Music Berlin. She is currently studying chamber music with Prof. Wolfram Rieger as part of her concert exam. During her studies, she was a répétiteur in lessons with KS Prof. Roman Trekel, Prof. Anna Korondi, KS Prof. Ewa Wolak, Prof. Martin Bruns and Prof. Christine Schäfer, as well as a répétiteur in masterclasses with KS Brigitte Fassbaender and KS Prof. Thomas Quasthoff. She has also worked as a répétiteur for scenic instruction at the Immling Festival, the Darmstadt Theatre and the Erfurt Theatre. In the 2024/25 season, she will work as a répétiteur at IMMMERMEEEHR at the Deutsche Oper Berlin.