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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Amira Elmadfa

Amira Elmadfa

Mit ihrem Debüt als Clorinde in Lucia Ronchettis Uraufführung RIVALE im Rahmen der Wiedereröffnung der Staatsoper Berlin im Herbst 2017 machte Amira Elmadfa international auf sich aufmerksam. Für diese Interpretation wurde sie für den Deutschen Theaterpreis FAUST nominiert. Die Clorinde verkörperte sie danach auch am Staatstheater Braunschweig.

Seit 2015 ist die Mezzosopranistin regelmäßig an der Deutschen Oper Berlin zu Gast. Sie war wiederholt Flora in LA TRAVIATA und Anna Kennedy in konzertanten Aufführungen von MARIA STUARDA mit Diana Damrau in der Titelrolle. COSI FAN TUTTE / Dorabella wurde Corona bedingt abgesagt, 2021 ist sie Schiava Smaragdi in der Neuproduktion FRANCESCA DA RIMINI von Christof Loy.

Von 2015 bis 2017 war sie als Rosina, Hänsel, Fuchs in DAS SCHLAUE FÜCHSLEIN, Mercédès in CARMEN, als Giunone in LA CALISTO und Dorabella am Staatstheater Darmstadt zu erleben. Am Theater Altenburg / Gera hatte die Künstlerin zuvor ihr erfolgreiches Debüt als Octavian im ROSENKAVALIER.

Von 2009 bis 2013 gehörte Amira Elmadfa zum Ensemble des Theaters Kiel und war hier in zahlreichen Rollen ihres Fachs erfolgreich, unter anderem als Rosina in IL BARBIERE DI SIVIGLIA, Niclausse / Muse in LES CONTES D‘HOFFMANN, Page in SALOME, Hänsel in HÄNSEL UND GRETEL, 2. Dame in DIE ZAUBERFLÖTE, Dorabella in COSÌ FAN TUTTE, Goffredo in RINALDO, Siebel in FAUST, Zerlina in DON GIOVANNI, Flora in LA TRAVIATA, Ottilie im WEISSEN RÖSSL, Rosette in MANON sowie als Zenobia in RADAMISTO.

Amira Elmadfa absolvierte zunächst ein Studium der Musik-und Theaterwissenschaft an der Universität Wien. Parallel erhielt sie Gesangunterricht bei KS Hilde Zadek.2003 begann sie ihr Gesangstudium an der Hochschule für Musik Karlsruhe und schloss dies 2009 mit Diplom ab. Meisterkurse besuchte sie bei KS Brigitte Fassbaender, KS Dietrich Fischer-Dieskau und KS Julia Varady.

Bereits an der Hochschule in Karlsruhe war sie in Rollen wie Lucrezia von Händel, L’enfant in L’ENFANT ET LES SORTILÈGES und Pauline in PIQUE DAME zu erleben.

Amira Elmadfa gewann den 1. Preis bei DAS LIED, dem Internationalen Song Competition in Berlin, den Lied Sonderpreis beim Bergheimer Sängerpreis und den Förderpreis beim Hochschulwettbewerb Freiburg und gab Liederabende beim Lucerne Festival, im Austrian Cultural Forum New York, im Arnold Schönberg Center, am Theater Kiel und auf der MS Europa

Konzertauftritte führten die Künstlerin zu den Fränkischen Musiktagen, zu den Thüringer Bachwochen, den Händelfestspielen Karlsruhe, ins Darmstadtium, in die Konzerthäuser in Wien und Basel, nach Spanien mit Thomas Hengelbock sowie zum Internationalen Barockfestival in Gran Canaria.

Seit 2017 ist die Künstlerin regelmäßig zu Gast an der Volksoper Wien und der Staatsoperette Dresden. In Wien war sie als Cherubino / LE NOZZE DI FIGARO, Henri in Richard Heubergers OPERNBALL und Robin / KÖNIG KAROTTE und in Dresden wiederholt als Cherubino und Hänsel erfolgreich und debütierte als Dido in DIDO UND AENEAS am Nationaltheater Weimar.

Zuletzt sang Amira Elmadfa u. a. Dorabella in COSI FAN TUTTE am Nationaltheater Weimar und an der Staatsoper Nürnberg, in Nürnberg auch Giunone in LA CALISTO. Als Donna Elvira in DON GIOVANNI debütierte sie am Landestheater Innsbruck und sang ein Gala-Konzert mit der Philharmonie Jena. Als Giulietta in Verdis UN GIORNO DI REGNO wird sie an der Danish National Opera debütieren.

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DEC

Adventskalender im Foyer: Das 11. Fensterchen

Today in the Rangfoyer on the right: Ottorino Respighi ‘Five Pieces for Violin and Piano'
with Magdalena Heinz (violin) and Pauli Jämsä (piano),
5 p.m. / Rangfoyer on the right
Duration: approx. 25 minutes / Free admission


Today's Advent calendar takes you to Italy. Magdalena Heinz, a member of the first violin section of the orchestra of the Deutsche Oper Berlin, will play Ottorino Respighi's ‘Five Pieces for Violin and Piano’ for you, once again putting a different, namely chamber music, focus on the composer of our season opening premiere, LA FIAMMA, who is known today primarily for his two great symphonic works ‘Pini di Roma’ and ‘Fontane di Roma’. At the beginning of the 20th century, Respighi was not only inspired by the music of the Baroque and Renaissance masters, but also combined it with influences from Impressionism and late Romanticism to create a unique musical language. Today, his ‘Cinque Pezzi’ will take you to different musical worlds and times. After a ‘Romanza’ in A major, the ‘Aubade’ in D major follows, a morning serenade that was performed at the courts of Europe (as a counterpart to the serenade, the evening serenade) for kings, princes, and feudal lords before it became part of the concert music of the 19th and early 20th centuries. With the third piece, ‘Madrigale’, Respighi travelled to the medieval world of Italy, which had been the focus of his attention and research for many years – he also delved deeply into madrigal music for LA FIAMMA. The ‘Berceuse’, the fourth piece of the cycle, became an independent musical form for instrumental music of the 19th century: composers such as Frédéric Chopin, Maurice Ravel, Claude Debussy and Ferruccio Busoni wrote ‘lullabies’... And so did Respighi in F major for violin and piano. The cycle then ends with a ‘Humoresque’. Look forward to this dialogue between piano and violin and let yourself be inspired to take a musical journey through time! In addition, the Slavonic Fantasy in B minor, op. 55, no. 4 and op. 75 by Antonin Dvorak / Fritz Kreisler will be played. Our director of studies Pauli Jämsä accompanies her on the grand piano.

Magdalena Heinz has been a member of the 1st violins in the orchestra of the Deutsche Oper Berlin since 2019. She studied at the Universität der Künste in Berlin, where she graduated with distinction in 2018 with a Master's in Orchestral Performance and in 2020 with a Master's in Solo Performance. She continued her studies with Prof. Mo Yi at the Royal Music Academy in Aarhus. In 2022, she completed the Advanced Postgraduate Diploma in Music there. Magdalena Heinz is the winner of many international competitions, including 1st prize at the Den Danske Stygerkonkurrence, 2nd prize at the China-Spain Competition, 1st prize at the Young Paganini Competition, 1st prize at the Grand Prize Virtuoso and 2nd prize at the International Telemann Competition. She has performed as a soloist at the Berlin Philharmonie, with the Aarhus Symphony Orchestra, the Hohenfels Orchestra and the Opole Symphony Orchestra. Heinz is a member of the ensemble Collegium Musicum Sophiense Berlin.

Pauli Jämsä, a Finnish pianist, is the director of studies at the Deutsche Oper Berlin. He studied at the Sibelius Academy in Helsinki and at the University of Music and Performing Arts Vienna and has won several international piano and chamber music competitions. His diverse concert activities have taken him as a soloist, chamber musician and song accompanist to stages throughout Europe, Japan, Taiwan, Argentina, Palestine, Israel and the USA. He has performed at the Wiener Musikverein, the Gulbenkian Center (Lisbon), the Teatro Colón (Buenos Aires) and the Izumi Hall (Osaka), among others. He has played at festivals in Cully, Prades, Florence, Tainan, Helsinki and Gaming, among others. His passion for opera has led him to work with many renowned singers and conductors. Before his appointment as director of studies at the Deutsche Oper Berlin, he was director of studies at the Bonn Opera and solo repetiteur at the Graz Opera.