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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Piotr Beczala

Piotr Beczala

„Polish tenor and Met house favorite Piotr Beczala didn’t merely sing with gleaming lyric authority in each of the modes (comic, romantic, tragic) that Verdi packs into his part. … This was just the first hint of how completely Beczala would elevate everything around him“, schrieb über ihn „The Guardian“.

Piotr Beczala ist heute einer der meistgefragten Tenöre der Welt und an allen renommierten Bühnen der Welt gern gesehener und viel engagierter Gast. Seine jüngsten Engagements führen ihn neben Vorstellungen von LA TRAVIATA und UN BALLO IN MASCHERA an der Deutschen Oper Berlin u. a. als Des Grieux in Massenets MANON nach Zürich, zu Liederabenden und als Cavaradossi / TOSCA an die Wiener Staatsoper, als Rodolfo / LUISA MILLER nach Barcelona, wieder als Lohengrin nach Bayreuth sowie als Jontek in Moniuszkos HALKA ans Theater an der Wien.

Die Engagements der vergangenen Jahre führten ihn vor allem an die renommierten Bühnen in den USA und Europa, so gastierte er in Chicago, New York, Berlin, Barcelona, Wien, Zürich, an der San Diego Opera, wo er Partien wie Edgardo / LUCIA DI LAMMERMOOR, Rodolfo / LA BOHEME, Werther, Gustaf III. / UN BALLO IN MASCHERA oder Prinz Sou-Chong / DAS LAND DES LÄCHELNS zu erleben war.

Sein Debüt an der Deutschen Oper Berlin gab er 1998 als Tamino, es folgten an diesem Haus Italienischer Sänger / DER ROSENKAVALIER, Herzog von Mantua / RIGOLETTO, Rodolfo / LA BOHEME und Alfredo / LA TRAVIATA.

An der Metropolitan Opera New York debütierte er 2006 als Herzog von Mantua / RIGOLETTO und ist dort seither immer wieder zu Gast, u. a. als Lenskij in einer Neuproduktion von EUGEN ONEGIN an der Seite von u. a. Anna Netrebko, als Prinz / RUSALKA, Edgardo / LUCIA DI LAMMERMOOR, Rodolfo / LA BOHEME, in Gounods ROMEO ET JULIETTE und FAUST. 2011 begleitete er die MET auf ein großes Japan-Gastspiel und sang in diesem Rahmen Rodolfo und Edgardo. 2012 sang er dort erstmals Chevalier des Grieux in Laurent Pellys Neuproduktion der MANON an der Seite wieder von Anna Netrebko und unter Leitung von Fabio Luisi. Diese Produktion wurde auch weltweit in die Kinos ausgestrahlt. Eine DVD mit Beczala als Herzog und Diana Damrau als Gilda erschien im Januar 2013, wofür er im Jahr 2014 mit dem ECHO Klassik Award als „Sänger des Jahres“ geehrt wurde. 2015/2016 erschloss sich Piotr Beczala an der Semperoper mit der Titelpartie in LOHENGRIN eine weitere Partie, die er seither regelmäßig auch in Bayreuth interpretiert. Seit seinem Debüt im Jahre 2006 an der Scala in Mailand als Duca di Manova kehrte er dorthin u. a. als Rodolfo / LA BOHEME zurück und eröffnete die Saison 2013/2014 als Alfredo in einer Neuproduktion von LA TRAVIATA. Ebenfalls regelmäßig singt er an der Bayerischen Staatsoper in München (u. a. Prinz / RUSALKA, Alfredo, Italienischer Sänger / DER ROSENKAVALIER oder Werther) und an der Wiener Staatsoper (Alfredo, Romeo, Tamino, Rudolfo / LA BOHEME). Engagements führten ihn zudem an De Nationale Opera, das Théâtre de la Monnaie/de Munt, die Staatsoper Hamburg, die Staatsoper Unter den Linden Berlin, das Grand Théâtre de Genève, das Teatro Comunale di Bologna, das Teatr Wielki in Warschau und ans Mariinsky Theater in Sankt Petersburg. Erstmals 1997 sang er im Rahmen der Salzburger Festspiele: Auf seinen Tamino folgten Johannes Brahms‘ Kantate „Rinaldo“ unter Leitung von Sir Elliott Gardiner im Rahmen der Pfingstfestspiele und Prinz / RUSALKA, Roméo / ROMEO ET JULIETTE, Gounods FAUST sowie Rodolfo in Damiano Michielettos Neuproduktion der LA BOHEME im Rahmen der Sommerfestspiele (liegt auch als DVD bei der Deutschen Grammophon vor). Auch sang er 2011 in konzertanten Vorstellungen von Tschaikowskijs JOLANTHE und 2013 unter Leitung von Riccardo Muti Verdis „Messa da Requiem“ mit den Wiener Philharmonikern.

In Czechowice-Dziedzice, Südpolen, geboren und ausgebildet gelangte Piotr Beczala nach seinem ersten Engagement am Linzer Landestheaters an die Oper Zürich, der er seitdem eng verbunden ist und an der er 2007 sein Rollendebüt als Edgardo in Donizettis LUCIA DI LAMMERMOOR feierte. Dort interpretierte er auch zahlreiche seiner Paraderollen, Alfredo, Faust, Tamino, Elvino / LA SONNAMBULA, Gustaf III. / UN BALLO IN MASCHERA, Rodolfo / LA BOHEME sowie Orchesterlieder von Richard Strauss.

Zahllose CDs und DVDs dokumentieren die Vielseitigkeit und Rollensensibilität, etwa FAUST (Orfeo) und LA TRAVIATA (Farao), die 2008 für einen „Grammy Award“ nominiert war, Szymanowskis KRÓL ROGER oder Offenbachs RHEINNIXEN (Accord) oder Johann Strauss II. SIMPLICIUS (EMI). Edgardo / LUCIA DI LAMMERMOOR mit Natalie Dessay in der Titelpartie und unter Leitung von Valery Gergiev am Mariinsky Theater entstand in deren eigenem Label. Auch sind in den letzten Jahren vier Solo-CDs erschienen: „Salut“ mit französischen und italienischen Arien (2008), „Slavic Opera Arias“ 2011 mit Werken von Borodin, Tschaikowskij, Rimskij-Korsakow, Rachmaninow, Moniuszko, Zelenski, Nowowiejski, Smetana und Dvorák. 2013 schließlich erschien sein „Verdi“-Album. Seit 2012 ist Piotr Beczala Exclusive Artist der Deutschen Grammophon und 2015 erschien „The French Collection“.

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Advents-Verlosung: Das 22. Fensterchen

On 7 March 2025, the first part of Tobias Kratzer's Strauss trilogy, ARABELLA, celebrates its revival as part of our ‘Richard Strauss in March’ weeks, with Jennifer Davis as Arabella , Heidi Stober as Zdenka/Zdenko, Thomas Johannes Mayer as Mandryka, Daniel O'Hearn as Matteo and, as in the premiere series, Doris Soffel and Albert Pesendorfer as the Waldner couple. Today we are giving away our DVD, which will not be available in shops until 14 February 2025. We would like to express our heartfelt thanks to NAXOS for giving us the very special opportunity to put ARABELLA in our lottery pot for you almost eight weeks before the official sales launch.

In today's Advent Calendar window, we are giving away two DVDs of ARABELLA – a lyrical comedy in three acts by Richard Strauss and Hugo von Hofmannsthal. If you would like to win one of the two DVDs, please write an e-mail with the subject ‘The 22nd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Vienna, circa 1860. The financially strapped Count Waldner is lodging with his family in a Viennese hotel. His only path to solvency is for him to secure an advantageous marriage for one of his two daughters – and the family can only afford to present Arabella, the eldest, in the upper circles of society. To conceal the family’s indigence, the parents have raised Zdenka as a boy, dressing her accordingly. Arabella is not short of suitors but has resolved to wait for ‘Mr Right’. When Mandryka, an aristocrat from a distant region, arrives, he and Arabella are instantly smitten. Arabella only asks to be able to bid farewell to her friends and suitors at the Fasching ball that evening. At the ball, Arabella says goodbye to her admirers. There is also the young officer Matteo, with whom Zdenka is secretly in love and with whom she has formed a friendship under the guise of her disguise as a boy. Matteo, however, desires Arabella and is distraught when he realises the hopelessness of his love. Zdenka devises a plan: she fakes a letter from Arabella in which she promises Matteo a night of love together. But instead she wants to wait for him herself in the darkness of the hotel room. Mandryka learns of Arabella's alleged infidelity and goes to the hotel with the ball guests to surprise Arabella in flagrante delicto. Arabella, innocent of this, is initially shocked and saddened by Mandryka’s suspicions but forgives him when the mix-up is revealed for what it is. The two agree to marry, as do Zdenka and Matteo.

Richard Strauss’s orchestral richness and opulence coupled with the period Viennese setting of the work led to ARABELLA being falsely pigeonholed as a light-hearted comedy of errors from its 1933 premiere onwards. In the estimation of Tobias Kratzer, however, who triumphed at the Deutsche Oper with his production of Alexander von Zemlinsky’s THE DWARF, this final collaboration between Strauss and Hugo von Hofmannsthal marks a collision of two world views: the traditional roles of men and women on the one hand – as expressed in Arabella’s famous solo “Und du sollst mein Gebieter sein” – and a modern idea of social interaction on the other – as illustrated by Zdenka with her questioning of gender-based identities. Here, Kratzer turns the spotlight on this disunity between the various character portrayals in ARABELLA and explores these role-specific tensions on a continuum stretching from 19th-century Vienna to the present day. In the category of stage design, Manuel Braun, Jonas Dahl and Rainer Sellmaier were honoured with the renowned German Theatre Award DER FAUST 2023 for this production.

In this recording, under the baton of Sir Donald Runnicles, you will experience Albert Pesendorfer, Doris Soffel, Sara Jakubiak, Elena Tsallagova, Russell Braun, Robert Watson, Thomas Blondelle, Kyle Miller, Tyler Zimmerman, Hye-Young Moon, Lexi Hutton, Jörg Schörner and others, as well as the chorus and orchestra of the Deutsche Oper Berlin. The performances on 18 and 23 March 2023 were recorded by rbb Kultur and Naxos for this DVD.

We would like to thank the Naxos label for the great collaboration over the past few years, which documents recordings of DER ZWERG, DAS WUNDER DER HELIANE, FRANCESCA DA RIMINI, DER RING DES NIBELUNGEN, DER SCHATZGRÄBER, DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG and ANTIKRIST. Richard Strauss' ARABELLA and INTERMEZZO will be released in the course of 2025.



Closing date: 22 December 2024. The winners will be informed by email on 23 December 2024. The DVDs will then be sent by post. There is no right of appeal.