Sebastian Baumgarten

Sebastian Baumgarten

Sebastian Baumgarten wurde in Berlin geboren und studierte Opernregie an der Musikhochschule »Hanns Eisler«. Er war Assistent von Ruth Berghaus und Robert Wilson sowie Mitarbeiter von Einar Schleef. Von 1999 -2002 war er Oberspielleiter für Musiktheater am Staatstheater Kassel, wo er vor allem mit seinen Inszenierungen von DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL, DER ROSENKAVALIER und PARSIFAL große Aufmerksamkeit erregte. An der Oper Luzern inszenierte er LA BOHÈME und Rossinis MOSÈ. Für seine TOSCA in Kassel erhielt er den Götz-Friedrich-Preis für Nachwuchsregisseure. Zwei Spielzeiten lang (2003/05) war er als Chefregisseur für Musiktheater und Schauspiel am Meininger Theater engagiert, wo er u. a. Janaceks JENUFA inszenierte. Es folgten Alban Bergs WOZZECK an der Semperoper Dresden, ONKEL WANJA (Tschechow) am Theater Freiburg, EGMONT (Goethe) am Nationaltheater Mannheim und RICHARD III. (Shakespeare) in Hannover. Am 26. Februar 2006 hatte an der Komischen Oper Berlin Georg Friedrich Händels OREST in seiner Inszenierung Premiere, wiederum mit Charlotte Hellekant (Titelpartie); Thomas Hengelbrock dirigiert.

Als Grenzgänger zwischen Schauspiel und Musiktheater wurde Baumgarten mehrfach ausgezeichnet. Für seine OREST-Inszenierung 2006 an der Komischen Oper Berlin wählten ihn die Kritiker*innen der Fachzeitschrift „Opernwelt“ zum Regisseur des Jahres. 2011 eröffnete er mit Wagners TANNHÄUSER die 100. Bayreuther Festspiele. 2013 war seine Zürcher Inszenierung von Brechts DIE HEILIGE JOHANNA DER SCHLACHTHÖFE zum Berliner Theatertreffen eingeladen.

Sebastian Baumgarten inszeniert an maßgeblichen Opernhäusern und Theatern in Berlin, Frankfurt, Düsseldorf, Zürich, Kopenhagen, Leipzig, Hamburg, Köln, Dresden, Basel und Stuttgart. Seit 2013 leitet er den Studiengang Regie an der Theaterakademie „August Everding“ in München. Mit DANTONS TOD am Residenztheater inszenierte er zum ersten Mal in München.

In der Spielzeit 2021/2022 ist Sebastian Baumgarten am Residenztheater als künstlerischer Leiter für den Film „Bruder Eichmann“ sowie für die gleichnamige Lesung mit Schauspieler*innen des Ensembles verantwortlich.

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03
DEC

Today we are giving away 2 x 2 free tickets for the performance of DIE FLEDERMAUS on 31 December 2022 at 7.30 pm. If you would like to take part in the prize draw, please send an e-mail today to marketing@deutscheoperberlin.de with the subject "Das 3. Fensterchen".

In 2018, the curtain rose on a new production of FLEDERMAUS directed by Rolando Villazón. For the busy singer, director, presenter and author, this production was a matter close to his heart, as he was able to play with comic elements in Strauss’ master operetta on the one hand, but also give space to the melancholic and thoughtful on the other. For Strauss's operetta is about cheating, underground parties and the beguiling power of champagne, but also about the description of social facades and above all the abysses that lurk at the back of the bourgeois salon. And because there is always betrayal, partying and drinking, Villazón sets the three acts in three different times and takes the audience on a journey from the 19th century through the 1950s to the future.

It was already a novelty in 1874 at the Theater an der Wien that the waltz king Johann Strauss presented a plot that was not set in mythical faraway places or in fantasy states, but took the upper middle-class salon as its starting point. The bourgeois audience saw itself, with all its conceit, its double standards, grotesquely distorted on stage. The story was not new, of course: Strauß and his collaborator Genée drew on a French tabloid comedy by the Offenbach librettists Meilhac and Halévy, but supplemented it with piquant details. For example, the appearance of the disguised Rosalinde at Prince Orlofsky's ball. In general, the intensification and centring of the plot on the masquerade party with the final homage to alcohol, the general fraternisation and the champagne-loving du-i-du is due to Genée. Otherwise, the farce about cheating has all the ingredients of a good comedy: The rebellious chambermaid, the hidden lover, the self-adulterous but jealous husband and the disguised countess.

Burkhard Ulrich, Hulkar Sabirova, Annika Schlicht, Attilio Glaser, Padraic Rowan, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Meechot Marrero, Kathleen Bauer and Ingo Paulick sing and play for you under the musical direction of Yi-Chen Lin.



Closing date: 3 December 2022. The winners will be informed by e-mail on 5 December 2022. The tickets will be sent to you by e-mails. The legal process is excluded.