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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Evelyn Herlitzius

Evelyn Herlitzius

Evelyn Herlitzius wurde in Osnabrück geboren und studierte an der Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Erste Engagements führten sie nach Flensburg, Saarbrücken und Karlsruhe. Seit ihrem Debüt 1997 als Leonore / FIDELIO an der Dresdner Staatsoper gastiert sie dort regelmäßig und interpretierte dort u. a. Salome, Färberin / DIE FRAU OHNE SCHATTEN, Jenufa, Elisabeth und Venus / TANNHÄUSER, Kundry / PARSIFAL, Brünnhilde in DIE WALKÜRE, SIEGFRIED und GÖTTERDÄMMERUNG und Jeanne / DIE TEUFEL VON LOUDON.

Evelyn Herlitzius ist gerne gesehener Gast an den renommierten europäischen Opernhäusern wie Berlin, München, Hamburg, Stuttgart, Wien oder Amsterdam. An der Scala di Milano sang sie Katerina Ismailowa / LADY MACBETH VON MZENSK, Marie / WOZZECK und Ortrud / LOHENGRIN.

Auch auf den Konzertbühnen ist Evelyn Herlitzius zu Hause: Unter Sir Simon Rattle und mit den Berliner Philharmonikern gab sie Schönbergs ERWARTUNG in Berlin und New York. Pierre Boulez lud sie zu den Wiener Philharmonikern („Glagolitische Messe“).

Nach ihrem Debüt bei den Bayreuther Festspielen im Jahre 2002 als Brünnhilde wurde sie in den darauffolgenden Jahren regelmäßig wieder eingeladen: Sie sang in den RING-Zyklen 2003 und 2004 sowie Kundry / PARSIFAL 2006 und 2007. In der Neuproduktion von LOHENGRIN im Jahre 2010 sang sie die Partie der Ortrud. Auch gastierte sie 2011 bei den Salzburger Festspielen als Färberin in der Neuproduktion der FRAU OHNE SCHATTEN oder beim Festival d'Aix en Provence 2013 als Elektra in der Inszenierung von Chereau und unter Stabführung von Esa Pekka Salonen.

Im Laufe ihrer Karriere arbeitete Evelyn Herlitzius mit zahlreichen bekannten Dirigenten und Regisseuren, u. a. Sir Georg Solti, Giuseppe Sinopoli, Daniel Barenboim, Daniele Gatti, Adam Fischer, Christian Thielemann, Fabio Luisi, Kent Nagano, Simon Rattle, Donald Runnicles, Willy Decker, Jürgen Flimm, Andreas Homoki, Harry Kupfer, Nikolaus Lehnhoff, Christof Loy, Hans Neuenfels und Christoph Schlingensief.

Evelyn Herlitzius wurde 2002 mit dem Titel der „Kammersängerin“ geehrt, 1999 mit dem „Christel-Goltz-Preis“ und dem Deutschen Theaterpreis „Faust“ im Jahre 2006.

An der Deutschen Oper Berlin interpretierte sie u. a. Brünnhilde in Götz Friedrichs „Zeittunnel-RING“, Isolde / TRISTAN UND ISOLDE, Kundry / PARSIFAL, sowie jeweils in Neuproduktionen Katerina Ismailowa / LADY MACBETH VON MZENSK und Emilia Marty in Janáceks DIE SACHE MAKROPULOS.

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05
DEC

Adventskalender in der Tischlerei: Das 5. Fensterchen

Today in the Tischlerei: ‘Rossini, Liszt and more’
with Kangyoon Shine Lee (tenor) and Songyeon Catarina Kim (piano)
5pm / Tischlerei
Duration: approx. 25 minutes / free admission


The evening begins with musical declarations of love: love is illuminated in all its facets – from the idealised, the yearning to the devoted and the melancholy – in three songs by Franz Liszt and an aria from Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA. Franz Liszt's ‘Enfant, si j'etais roi’ (‘Child, if I were king’) and ‘Oh! Quand je dors’ (‘Oh! When I sleep’) are settings of poems by Victor Hugo. In the first, the beloved is given everything imaginable – but it can never be enough. The second poem describes a nocturnal vision of the beloved, who appears like an angel, kisses the sleeping person and fills them with heavenly love. Liszt's ‘Liebestraum Nr. 3’ (‘Oh dear, as long as you can love’) is one of a series of three songs that Liszt later arranged in a purely instrumental form and which became emblematic of romantic piano music. The original text was written by Ferdinand Freiligrath and deals with the transience of love and the resulting need to cherish and cultivate it in the here and now. You will hear the Korean pianist Songyeon Catarina Kim at the piano. She then lovingly accompanies our ensemble member Kangyoon Shine Lee in an aria that he will sing again on our main stage from 31 March 2025, when he takes on the role of Count Almaviva in Katharina Thalbach's production of Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA: the cavatina ‘Ecco, ridente in cielo’. In it, Almaviva sings about the beauty of the morning and his ardent love for Rosina – it is a lyrical and romantic beginning to an otherwise predominantly comedic opera. It is followed by the song ‘La danza’ from Rossini's collection of songs ‘Les soirées musicales’, published about 20 years later, which describes the joyful hustle and bustle of a Neapolitan festival. The musical basis for this song is the tarantella, a fast, rhythmic folk dance from southern Italy. The programme will conclude with a contemplative Christmas favourite, ‘O Holy Night’.

Lyric tenor Kangyoon Shine Lee was born in Seoul. He first graduated from the Korea National University of Arts before studying with Kammersänger Prof. Roman Trekel at the Hanns Eisler School of Music Berlin from 2022. In 2021, Kangyoon Shine Lee won the Belvedere Competition and received an engagement at the Deutsche Oper Berlin. He made his house debut on 27 December 2022 as Almaviva in Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA and also sang in DAS WUNDER DER HELIANE. In the 2024/25 season, he will be part of the ensemble here at the theatre and can be heard in roles such as Tamino in Mozart's MAGIC FLUTE and the children's version THE FAIRY TALE OF THE MAGIC FLUTE, as Count von Lerma / DON CARLO, Cavalier Belfiore / IL VIAGGIO A REIMS, Malcolm / MACBETH, Walther von der Vogelweide / TANNHÄUSER and Pang / TURANDOT.

The South Korean pianist Songyeon Catarina Kim studied piano at Kyunghee University in Seoul. She has won numerous Korean and international competitions. Since 2021, she has been studying Lied interpretation with Prof. Wolfram Rieger at the Hanns Eisler School of Music Berlin. She is currently studying chamber music with Prof. Wolfram Rieger as part of her concert exam. During her studies, she was a répétiteur in lessons with KS Prof. Roman Trekel, Prof. Anna Korondi, KS Prof. Ewa Wolak, Prof. Martin Bruns and Prof. Christine Schäfer, as well as a répétiteur in masterclasses with KS Brigitte Fassbaender and KS Prof. Thomas Quasthoff. She has also worked as a répétiteur for scenic instruction at the Immling Festival, the Darmstadt Theatre and the Erfurt Theatre. In the 2024/25 season, she will work as a répétiteur at IMMMERMEEEHR at the Deutsche Oper Berlin.