Nadja Loschky

Nadja Loschky

Nadja Loschky, Jahrgang 1983, studierte Musiktheaterregie an der Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlin. Parallel zu ihrem Studium arbeitete sie bereits als Assistentin von Hans Neuenfels und als freie Regisseurin an den Städtischen Bühnen Osnabrück. An diesem Theater erarbeite sie in den folgenden Jahren ihre ersten Inszenierungen im Bereich Kinder- und Jugendtheater.

2006 wurde ihre Interpretation von Frieds Monooper DAS TAGEBUCH DER ANNE FRANK zum Theatertreffen der Jugend nach Berlin eingeladen.

Es folgten weitere Engagements, unter anderem am Staatstheater Kassel.

Im Anschluss an ihre praktische Diplomprüfung 2009 inszenierte Nadja Loschky Verdis LA TRAVIATA und Rossinis DER BARBIER VON SEVILLA an den Städtischen Bühnen Osnabrück sowie FAUST von Charles Gounod am Staatstheater Kassel. 2011 debütierte sie mit ihrer Inszenierung der Uraufführung der Familienoper MIKROPOLIS von Christian Jost an der Komischen Oper Berlin. Im Jahr 2012 folgten Inszenierungen von Brittens A MIDSUMMER NIGHT’S DREAM am Staatstheater Kassel, Mozarts ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL am Theater Heidelberg sowie der Familienoper DIE SCHATZINSEL (Frank Schwemmer) am Opernhaus Zürich. Im Anschluss inszenierte Nadja Loschky Verdis SIMON BOCCANEGRA am Theater Aachen und Händels ALCINA am Luzerner Theater. 2014 führte sie die Umsetzung von Mozarts COSÌ FAN TUTTE erneut ans Theater Heidelberg und mit MADAMA BUTTERFLY inszenierte sie am Theater Bielefeld ihre erste Puccini-Oper. 2015 folgten Inszenierungen von Christian Josts Uraufführung ROTE LATERNE am Opernhaus Zürich und von Boiledieus selten gespielter Oper LA DAME BLANCHE am Oldenburgischen Staatstheater.

Nadja Loschky lebt in Berlin und ist hier neben ihrer Regietätigkeit projektbezogen auch als Dozentin an der Hochschule für Musik Hanns Eisler und der Universität der Künste Berlin tätig.

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03
DEC

Today we are giving away 2 x 2 free tickets for the performance of DIE FLEDERMAUS on 31 December 2022 at 7.30 pm. If you would like to take part in the prize draw, please send an e-mail today to marketing@deutscheoperberlin.de with the subject "Das 3. Fensterchen".

In 2018, the curtain rose on a new production of FLEDERMAUS directed by Rolando Villazón. For the busy singer, director, presenter and author, this production was a matter close to his heart, as he was able to play with comic elements in Strauss’ master operetta on the one hand, but also give space to the melancholic and thoughtful on the other. For Strauss's operetta is about cheating, underground parties and the beguiling power of champagne, but also about the description of social facades and above all the abysses that lurk at the back of the bourgeois salon. And because there is always betrayal, partying and drinking, Villazón sets the three acts in three different times and takes the audience on a journey from the 19th century through the 1950s to the future.

It was already a novelty in 1874 at the Theater an der Wien that the waltz king Johann Strauss presented a plot that was not set in mythical faraway places or in fantasy states, but took the upper middle-class salon as its starting point. The bourgeois audience saw itself, with all its conceit, its double standards, grotesquely distorted on stage. The story was not new, of course: Strauß and his collaborator Genée drew on a French tabloid comedy by the Offenbach librettists Meilhac and Halévy, but supplemented it with piquant details. For example, the appearance of the disguised Rosalinde at Prince Orlofsky's ball. In general, the intensification and centring of the plot on the masquerade party with the final homage to alcohol, the general fraternisation and the champagne-loving du-i-du is due to Genée. Otherwise, the farce about cheating has all the ingredients of a good comedy: The rebellious chambermaid, the hidden lover, the self-adulterous but jealous husband and the disguised countess.

Burkhard Ulrich, Hulkar Sabirova, Annika Schlicht, Attilio Glaser, Padraic Rowan, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Meechot Marrero, Kathleen Bauer and Ingo Paulick sing and play for you under the musical direction of Yi-Chen Lin.



Closing date: 3 December 2022. The winners will be informed by e-mail on 5 December 2022. The tickets will be sent to you by e-mails. The legal process is excluded.