Elisabeth  Stöppler

Elisabeth Stöppler

Elisabeth Stöppler, geboren 1977 in Hannover, studierte Klavier an der Musikhochschule Hannover, Schauspiel in Rom und Musiktheater-Regie in Hamburg (u. a. bei Götz Friedrich und Peter Konwitschny). Von 2001 bis 2003 war sie Stipendiatin der „Akademie Musktheater Heute“ und erhielt für ihre Diplominszenierung von Rossinis IL BARBIERE DI SIVIGLIA den „Förderpreis für Regie“ der Kulturstiftung der Deutschen Bank.

Während ihres Regie-Studiums hospitierte Elisabeth Stöppler vor allem bei Peter Konwitschny an der Hamburgischen Staatsoper. Als Regie-Assistentin arbeitete sie kontinuierlich mit den Regisseuren Johannes Schaaf und Stefan Herheim zusammen und assistierte an Opernhäusern wie der Hamburgischen Staatsoper, dem Aalto-Theater Essen, der Nederlandse Opera Amsterdam sowie bei den Salzburger Sommerfestspielen und der Ruhrtriennale.

Seit 2003 ist Elisabeth Stöppler als freie Regisseurin tätig. Sie inszenierte an der Sächsischen Staatsoper Dresden, der Hamburgischen Staatsoper, am Tiroler Landestheater Innsbruck, dem Landestheater Linz und den Städtischen Bühnen Osnabrück. Mehrfach arbeitete sie am Staatstheater Oldenburg und an der Staatsoper Hannover. 2009 inszenierte sie PETER GRIMES von Benjamin Britten am Musiktheater im Revier Gelsenkirchen. Diese Inszenierung wurde bei der Kritikerumfrage NRW zur „Musiktheaterproduktion des Jahres“ gewählt. Die Regisseurin wird dafür den „Förderpreis des Landes Nordrhein-Westfalen für junge Künstlerinnen und Künstler 2009“ erhalten.

In den darauf folgenden Spielzeiten setzte Elisabeth Stöppler den mit PETER GRIMES begonnenen Gelsenkirchener Britten-Zyklus‘ „Trilogie der Außenseiter“ mit den Opern GLORIANA und BILLY BUDD (2011) fort. Außerdem folgten Inszenierungen an der Oper Frankfurt und der Sächsischen Staatsoper Dresden.

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03
DEC

Today we are giving away 2 x 2 free tickets for the performance of DIE FLEDERMAUS on 31 December 2022 at 7.30 pm. If you would like to take part in the prize draw, please send an e-mail today to marketing@deutscheoperberlin.de with the subject "Das 3. Fensterchen".

In 2018, the curtain rose on a new production of FLEDERMAUS directed by Rolando Villazón. For the busy singer, director, presenter and author, this production was a matter close to his heart, as he was able to play with comic elements in Strauss’ master operetta on the one hand, but also give space to the melancholic and thoughtful on the other. For Strauss's operetta is about cheating, underground parties and the beguiling power of champagne, but also about the description of social facades and above all the abysses that lurk at the back of the bourgeois salon. And because there is always betrayal, partying and drinking, Villazón sets the three acts in three different times and takes the audience on a journey from the 19th century through the 1950s to the future.

It was already a novelty in 1874 at the Theater an der Wien that the waltz king Johann Strauss presented a plot that was not set in mythical faraway places or in fantasy states, but took the upper middle-class salon as its starting point. The bourgeois audience saw itself, with all its conceit, its double standards, grotesquely distorted on stage. The story was not new, of course: Strauß and his collaborator Genée drew on a French tabloid comedy by the Offenbach librettists Meilhac and Halévy, but supplemented it with piquant details. For example, the appearance of the disguised Rosalinde at Prince Orlofsky's ball. In general, the intensification and centring of the plot on the masquerade party with the final homage to alcohol, the general fraternisation and the champagne-loving du-i-du is due to Genée. Otherwise, the farce about cheating has all the ingredients of a good comedy: The rebellious chambermaid, the hidden lover, the self-adulterous but jealous husband and the disguised countess.

Burkhard Ulrich, Hulkar Sabirova, Annika Schlicht, Attilio Glaser, Padraic Rowan, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Meechot Marrero, Kathleen Bauer and Ingo Paulick sing and play for you under the musical direction of Yi-Chen Lin.



Closing date: 3 December 2022. The winners will be informed by e-mail on 5 December 2022. The tickets will be sent to you by e-mails. The legal process is excluded.