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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Pietari  Inkinen

Pietari Inkinen

Der finnische Dirigent Pietari Inkinen ist seit 2017 Chefdirigent der Deutschen Radio Philharmonie und seit 2022 Musikdirektor des KBS Symphony Orchestra in Seoul.

Gelobt für sein Denken „in großen Formen“, dirigierte Pietari Inkinen namhafte Orchester, darunter das Pittsburgh Symphony, das Royal Concertgebouw Orchestra, das NDR Elbphilharmonie Orchester und das Budapest Festival Orchestra. Darüber hinaus leitete er die Staatskapelle Berlin, das Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, das Gewandhausorchester Leipzig, die Accademia Nazionale di Santa Cecilia, das Orchestre Philharmonique de Radio France, das Los Angeles Philharmonic Orchestra, das Israel Philharmonic Orchestra und das Helsinki Philharmonic Orchestra. In der Saison 2023/24 debütiert er beim Cleveland Orchestra und steht mit Wagners TANNHÄUSER erstmals am Pult der Deutschen Oper Berlin.

Die Musik von Richard Wagner nimmt eine zentrale Stellung in Pietari Inkinens Arbeit ein. Im Jahr 2023 leitete er die Neuproduktion von DER RING DES NIBELUNGEN bei den Bayreuther Festspielen (Regie: Valentin Schwarz). Bereits im Sommer 2021 dirigierte er, eingeschränkt durch die Pandemie, drei Vorstellungen der WALKÜRE am Grünen Hügel. Seine gefeierten Aufführungen des RING-Zyklus bei Opera Australia in den Jahren 2013 und 2016 brachten Inkinen zwei Auszeichnungen ein: Australiens Helpmann Award 2014 für die „Beste musikalische Leitung“ und einen Green Room Award 2016 als „Bester Operndirigent“. Zudem erhielt er für seine RHEINGOLD-Aufführung von 2014 im Teatro Massimo in Palermo den „Franco Abbiati-Preis“ des italienischen Nationalen Verbands der Musikkritiker.

Weitere Opernproduktionen führten ihn zur Finnischen Nationaloper, zum Théâtre de la Monnaie, zur Staatsoper Unter den Linden, zur Bayerischen Staatsoper und zur Semperoper Dresden, wo er eine äußerst erfolgreiche Neuinszenierung von EUGEN ONEGIN dirigierte.

Pietari Inkinen war Chefdirigent beim Prague Symphony Orchestra und beim Orchester der Ludwigsburger Schlossfestspiele. Seine Amtszeit als Chefdirigent des Japan Philharmonic Orchestra endete im August 2023. Während seiner Zeit als Musikdirektor des New Zealand Symphony Orchestra nahm er sämtliche Sibelius-Symphonien für Naxos auf. Eine weitere Live-Aufnahme des Sibelius-Zyklus spielte er mit dem Japan Philharmonic Orchestra in der Suntory Hall ein. Mit der Deutschen Radio Philharmonie arbeitet er an der Gesamteinspielung aller Symphonien von Dvořák und Prokofjew (SWRmusic/Naxos). Im Oktober 2023 erschien das filmische Portrait „Ein Taktstock und ein Reisepass - Pietari Inkinen Dirigent“ (Regie Sven Rech).

Nicht nur als Dirigent, sondern auch als Geiger ist Pietari Inkinen erfolgreich. Er studierte bei Zakhar Bron an der Kölner Musikhochschule, bevor er seine Ausbildung als Dirigent an der Sibelius-Akademie in Helsinki fortsetzte.

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05
DEC

Adventskalender in der Tischlerei: Das 5. Fensterchen

Today in the Tischlerei: ‘Rossini, Liszt and more’
with Kangyoon Shine Lee (tenor) and Songyeon Catarina Kim (piano)
5pm / Tischlerei
Duration: approx. 25 minutes / free admission


The evening begins with musical declarations of love: love is illuminated in all its facets – from the idealised, the yearning to the devoted and the melancholy – in three songs by Franz Liszt and an aria from Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA. Franz Liszt's ‘Enfant, si j'etais roi’ (‘Child, if I were king’) and ‘Oh! Quand je dors’ (‘Oh! When I sleep’) are settings of poems by Victor Hugo. In the first, the beloved is given everything imaginable – but it can never be enough. The second poem describes a nocturnal vision of the beloved, who appears like an angel, kisses the sleeping person and fills them with heavenly love. Liszt's ‘Liebestraum Nr. 3’ (‘Oh dear, as long as you can love’) is one of a series of three songs that Liszt later arranged in a purely instrumental form and which became emblematic of romantic piano music. The original text was written by Ferdinand Freiligrath and deals with the transience of love and the resulting need to cherish and cultivate it in the here and now. You will hear the Korean pianist Songyeon Catarina Kim at the piano. She then lovingly accompanies our ensemble member Kangyoon Shine Lee in an aria that he will sing again on our main stage from 31 March 2025, when he takes on the role of Count Almaviva in Katharina Thalbach's production of Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA: the cavatina ‘Ecco, ridente in cielo’. In it, Almaviva sings about the beauty of the morning and his ardent love for Rosina – it is a lyrical and romantic beginning to an otherwise predominantly comedic opera. It is followed by the song ‘La danza’ from Rossini's collection of songs ‘Les soirées musicales’, published about 20 years later, which describes the joyful hustle and bustle of a Neapolitan festival. The musical basis for this song is the tarantella, a fast, rhythmic folk dance from southern Italy. The programme will conclude with a contemplative Christmas favourite, ‘O Holy Night’.

Lyric tenor Kangyoon Shine Lee was born in Seoul. He first graduated from the Korea National University of Arts before studying with Kammersänger Prof. Roman Trekel at the Hanns Eisler School of Music Berlin from 2022. In 2021, Kangyoon Shine Lee won the Belvedere Competition and received an engagement at the Deutsche Oper Berlin. He made his house debut on 27 December 2022 as Almaviva in Rossini's IL BARBIERE DI SIVIGLIA and also sang in DAS WUNDER DER HELIANE. In the 2024/25 season, he will be part of the ensemble here at the theatre and can be heard in roles such as Tamino in Mozart's MAGIC FLUTE and the children's version THE FAIRY TALE OF THE MAGIC FLUTE, as Count von Lerma / DON CARLO, Cavalier Belfiore / IL VIAGGIO A REIMS, Malcolm / MACBETH, Walther von der Vogelweide / TANNHÄUSER and Pang / TURANDOT.

The South Korean pianist Songyeon Catarina Kim studied piano at Kyunghee University in Seoul. She has won numerous Korean and international competitions. Since 2021, she has been studying Lied interpretation with Prof. Wolfram Rieger at the Hanns Eisler School of Music Berlin. She is currently studying chamber music with Prof. Wolfram Rieger as part of her concert exam. During her studies, she was a répétiteur in lessons with KS Prof. Roman Trekel, Prof. Anna Korondi, KS Prof. Ewa Wolak, Prof. Martin Bruns and Prof. Christine Schäfer, as well as a répétiteur in masterclasses with KS Brigitte Fassbaender and KS Prof. Thomas Quasthoff. She has also worked as a répétiteur for scenic instruction at the Immling Festival, the Darmstadt Theatre and the Erfurt Theatre. In the 2024/25 season, she will work as a répétiteur at IMMMERMEEEHR at the Deutsche Oper Berlin.