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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Jane Archibald

Jane Archibald

Zu den jüngsten Höhepunkten in Jane Archibalds Karriere zählen ihr Rollendebüt in der Titelpartie von Strauss‘ SALOME an der Fondazione Lirico Sinfonico Petruzzelli e Teatro di Bari, die Titelpartie in einer Neuproduktion von Händels ALCINA für Glyndebourne, die Titelpartie in Strauss‘ DAPHNE sowie Roxana in Szymanowskis KROL ROGER an der Oper Frankfurt, Mathilde in Rossinis GUILLAUME TELL an der Opéra National de Lyon, Tytania in Brittens A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM an der Deutschen Oper Berlin und Ginevra in Händels ARIODANTE am Palau de les Arts Reina Sofia.

Auf dem Konzertpodium hat Archibald unter anderem mit weltbekannten Dirigenten wie Marin Alsop, Kent Nagano, Christian Thielemann, Ryan Wigglesworth und Ludvic Morlot zusammengearbeitet. Zuletzt hat sie Messiaens „Poèmes pour Mi“ mit dem BBC Scottish Symphony Orchestra und den Berliner Philharmonikern aufgeführt, Beethovens Symphonie Nr. 9 mit dem Calgary Philharmonic Orchestra, Mozarts Requiem mit dem National Arts Centre Orchestra und dem Toronto Symphony Orchestra, Mozarts „Exsultate, jubilate“ mit dem Orchestre Symphonique de Montréal und dem Orchester der Mailänder Scala, Debussys „La Damoiselle élue“, Dutilleuxs „Correspondances“ und Bachs h-Moll-Messe mit dem Seattle Symphony Orchestra, Brahms‘ Requiem mit dem San Francisco Symphony Orchestra, Händels „Messiah“ mit dem Toronto Symphony Orchestra, Vaughan Williams „Dona Nobis Pacem“ mit dem Orquesta y Coro Nacionales de España, Bachs „Matthäus-Passion“ mit dem Orchestre National de Lyon sowie Brittens „Les Illuminations“ und Griegs „Peer Gynt“ mit dem Oregon Symphony Orchestra.

Archibald veröffentlichte ihre erste Solo-CD, ein Programm mit Haydn-Arien, beim Label ATMA Classique und gewann einen JUNO Award für das Klassik-Album des Jahres. Ihre Aufnahme von Mozarts DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL mit dem Dirigenten Jérémie Rhorer erhielt begeisterte Kritiken, ebenso wie ihre Aufnahme von Messiaens „Poèmes pour Mi“ mit Ludovic Morlot und dem Seattle Symphony Orchestra. Der jüngste Neuzugang in ihrer Diskografie ist eine Aufnahme von Bernsteins CANDIDE mit Marin Alsop und dem London Symphony Orchestra.

Als stolze Vertreterin der klassischen Musik Kanadas, wo sie ihre Karriere begann, hat Archibald zahlreiche Preise und Auszeichnungen für ihre Beiträge zur Musikbranche erhalten. Sie war Adler-Stipendiatin und Merola-Teilnehmerin an der San Francisco Opera und wurde 2006 Ensemblemitglied an der Wiener Staatsoper.

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Advents-Verlosung: Das 21. Fensterchen

On 12 April 2025, we will celebrate the revival of DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG in the production by Jossi Wieler, Sergio Morabito and Anna Viebrock, with Thomas Johannes Mayer as Hans Sachs, Elena Tsallagova as Eva, Magnus Vigilius as Walther von Stolzing and Chance Jonas-O'Toole as David, as part of our ‘Richard Wagner in April’ weeks. But today, we are giving away our DVD, which was recorded in collaboration with the NAXOS label in the premiere series in early summer 2022.

In today's Advent calendar window, we are giving away 2 DVDs of DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG – Opera in three acts by Richard Wagner. If you would like to win one of the two DVDs, please write an e-mail with the subject ‘The 21st window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

More popular than almost any other stage work by Richard Wagner, DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG is loved and hated at the same time. The play combines a light-hearted comedy plot with a summer night's drunken play about the delusion and reality of love, but at the same time claims to be a founding manifesto of German national art and is therefore more historically charged in its reception than almost any other work by Richard Wagner. At the same time, however, DIE MEISTERSINGER is first and foremost a piece about music and music-making.

Telling the story of DIE MEISTERSINGER in a world dedicated to music is also the starting point for the directorial concept of Jossi Wieler, Anna Viebrock and Sergio Morabito. In it, they tell of the rules and rigid dogmas that govern this world and which thus become an example for numerous contexts in which people set rules, subordinate themselves and find refuge in them or want to break out and escape. They bring a play to the stage in which singers also play singers in order to tell a story about singing. And they show characters such as Hans Sachs, an ageing man who renounces his love for Eva in favour of a younger man and at the same time wants to reform the system, but does not shy away from demagoguery and populism - while the breath of history occasionally blows in the ghosts of the Meistersinger past.

Conductor John Fiore; Staging Jossi Wieler, Anna Viebrock, Sergio Morabito; With Johan Reuter, Albert Pesendorfer, Gideon Poppe, Simon Pauly, Philipp Jekal, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Clemens Bieber, Burkhard Ulrich, Stephen Bronk, Tobias Kehrer, Byung Gil Kim, Klaus Florian Vogt, Ya-Chung Huang, Heidi Stober, Annika Schlicht a. o.; Chorus and Orchestra of the Deutsche Oper Berlin



Closing date: 21 December 2024, the winners will be informed by email on 23 December 2024. The DVDs will then be sent by post. Legal recourse is excluded.