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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Christoph Pohl

Christoph Pohl

Nach ersten stimmlichen Erfahrungen im Knabenchor Hannover war Christoph Pohl acht Jahre lang Mitglied der bekannten A-cappella-Gruppe „Modell Andante“. Anschließend studierte er an der Hochschule für Musik und Theater in Hannover bei Prof. Carol Richardson-Smith Operngesang und war in der Liedklasse von Justus Zeyen.

Von September 2003 bis Juli 2005 war Christoph Pohl Mitglied des Opernstudios an der Staatsoper Hamburg und trat dort in diversen Produktionen auf, u. a. gab er sein Debüt als Papageno.

Christoph Pohl ist Preisträger mehrerer nationaler und internationaler Wettbewerbe, u. a. 2008 des Internationalen Schumann-Liedwettbewerbs. 2008 wurde ihm der Christel-Goltz-Preis der Semperoperstiftung verliehen.

2005 bis 2018 war Christoph Pohl Ensemblemitglied der Semperoper Dresden und war dort in den wesentlichen Partien seines Faches zu hören, u. a. als Wolfram / TANNHÄUSER, Marcello / LA BOHÈME, Dandini / LA CENERENTOLA, Papageno / DIE ZAUBERFLÖTE, Graf Almaviva / LE NOZZE DI FIGARO, Guglielmo / COSÌ FAN TUTTE, Olivier / CAPRICCIO, Harlekin / ARIADNE AUF NAXOS, Ottokar / DER FREISCHÜTZ, Danilo / DIE LUSTIGE WITWE, Dr. Falke / DIE FLEDERMAUS und Valentin / FAUST. 2011/12 gab er seine erfolgreichen Rollendebüts als Figaro / IL BARBIERE DI SIVIGLIA, Belcore / L’ELISIR D’AMORE sowie als Graf / CAPRICCIO und hatte großen Erfolg bei Publikum und Presse als Schwanda in der Neuproduktion von Weinbergers ŠVANDA DUDÁK. Es folgten Heerrufer / LOHENGRIN und Lescaut / MANON LESCAUT, jeweils unter Christian Thielemann, Germont / LA TRAVIATA, Posa / DON CARLO. Zuletzt hatte er mit Spielmann / KÖNIGSKINDER, Graf Almaviva / LE NOZZE DI FIGARO und vor allem als Eugen Onegin einen großen persönlichen Erfolg. Seit 2018 ist er in Dresden gern gesehener Gast.

Neben seinen Verpflichtungen in Dresden gastierte Christoph Pohl u. a. als Wolfram, Zurga und Albert / OCEANE (Uraufführung unter Donald Runnicles) an der Deutschen Oper Berlin, als Ottokar an der Staatsoper Stuttgart, als Papageno an der Oper Leipzig, als Marcello und Wolfram am Theater Erfurt sowie mehrmals an der Bayerischen Staatsoper München, u. a. in der Neuproduktion von Eötvös‘ DIE TRAGÖDIE DES TEUFELS und als Graf / LE NOZZE DI FIGARO. Die Staatsoper Hamburg engagierte ihn für IL BARBIERE DI SIVIGLIA und Harlekin / ARIADNE AUF NAXOS, die Oper Frankfurt für Danilo. In Lyon war er Graf / CAPRICCIO im Mai 2013. Im Sommer 2013 sang er den Wolfram in der Royal Albert Hall in London im Rahmen der BBC Proms unter Donald Runnicles, 2019 sang er ebendort in „Die Schöpfung“ unter Omer Meir Wellber. Er war Wolfram und Danilo am Teatro La Fenice in Venedig, debütierte als Amfortas / PARSIFAL an der Vlaamse Opera und als Graf Francesco Cenci / BEATRICE CENCI bei den Bregenzer Festspielen. Am Theater an der Wien war er Thoas / IPHIGENIE, sang die Titelpartie in Salieris Falstaff und in Rossinis Guillaume Tell.

Im November 2015 war sein Debut an der Royal Opera Covent Garden London. Der österreichische Komponist Georg Friedrich Haas hatte das Werk MORGEN UND ABEND eigens für seine Stimme komponiert, die Uraufführung geriet zum Triumph für Solist und Komponist und wurde von der Presse einhellig gefeiert – diese Produktion wurde 2016 an die Deutsche Oper Berlin übernommen.

Zuletzt geriet sein Posa / DON CARLO und Germont / LA TRAVIATA in London, DIE VÖGEL in Strasbourg, Wolfram in Hamburg zu einem großen Erfolg.

Trotz Pandemie konnte er im Sommer 2020 bei den Bregenzer Festspielen die Uraufführung von IMPRESSARIO.COM singen. Die Neuproduktionen LUCIA DI LAMMERMOOR an der Hamburgischen Staatsoper und CAPRICCIO an der Semperoper Dresden wurden nur gestreamt, die Vorstellungen fielen pandemiebedingt aus.

Seine Lied- und Konzerttätigkeit führte ihn neben Europa u. a. nach Japan und die USA. Im Oktober 2011 ist seine erste CD mit Liedern von Mahler, Liszt, Pizetti und Rihm erschienen. 2017 hat er erstmals einen Liederabend in der renommierten Londoner Wigmore Hall gegeben.

Zukünftige Pläne beinhalten seine Rückkehr an die Staatsoper Hamburg, Staatsoper München und Opéra Lyon. Der Semperoper Dresden bleibt er eng verbunden.

Schedule

Videos

Maria Bengtsson, Nikolai Schukoff, Christoph Pohl, Nicole Haslett singen „Denn sie erinnert mich an etwas ...“ aus OCEANE
Video – 04:23 min.

„Denn sie erinnert mich an etwas ...“ (Oceane)

Detlev Glanerts OCEANE
Video – 02:10 min.

Detlev Glanert: Oceane

Video – 04:48 min.

Morgen und Abend – The Making-Of

Video – 02:02 min.

Georg Friedrich Haas: Morgen und Abend

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Advents-Verlosung: Das 22. Fensterchen

On 7 March 2025, the first part of Tobias Kratzer's Strauss trilogy, ARABELLA, celebrates its revival as part of our ‘Richard Strauss in March’ weeks, with Jennifer Davis as Arabella , Heidi Stober as Zdenka/Zdenko, Thomas Johannes Mayer as Mandryka, Daniel O'Hearn as Matteo and, as in the premiere series, Doris Soffel and Albert Pesendorfer as the Waldner couple. Today we are giving away our DVD, which will not be available in shops until 14 February 2025. We would like to express our heartfelt thanks to NAXOS for giving us the very special opportunity to put ARABELLA in our lottery pot for you almost eight weeks before the official sales launch.

In today's Advent Calendar window, we are giving away two DVDs of ARABELLA – a lyrical comedy in three acts by Richard Strauss and Hugo von Hofmannsthal. If you would like to win one of the two DVDs, please write an e-mail with the subject ‘The 22nd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Vienna, circa 1860. The financially strapped Count Waldner is lodging with his family in a Viennese hotel. His only path to solvency is for him to secure an advantageous marriage for one of his two daughters – and the family can only afford to present Arabella, the eldest, in the upper circles of society. To conceal the family’s indigence, the parents have raised Zdenka as a boy, dressing her accordingly. Arabella is not short of suitors but has resolved to wait for ‘Mr Right’. When Mandryka, an aristocrat from a distant region, arrives, he and Arabella are instantly smitten. Arabella only asks to be able to bid farewell to her friends and suitors at the Fasching ball that evening. At the ball, Arabella says goodbye to her admirers. There is also the young officer Matteo, with whom Zdenka is secretly in love and with whom she has formed a friendship under the guise of her disguise as a boy. Matteo, however, desires Arabella and is distraught when he realises the hopelessness of his love. Zdenka devises a plan: she fakes a letter from Arabella in which she promises Matteo a night of love together. But instead she wants to wait for him herself in the darkness of the hotel room. Mandryka learns of Arabella's alleged infidelity and goes to the hotel with the ball guests to surprise Arabella in flagrante delicto. Arabella, innocent of this, is initially shocked and saddened by Mandryka’s suspicions but forgives him when the mix-up is revealed for what it is. The two agree to marry, as do Zdenka and Matteo.

Richard Strauss’s orchestral richness and opulence coupled with the period Viennese setting of the work led to ARABELLA being falsely pigeonholed as a light-hearted comedy of errors from its 1933 premiere onwards. In the estimation of Tobias Kratzer, however, who triumphed at the Deutsche Oper with his production of Alexander von Zemlinsky’s THE DWARF, this final collaboration between Strauss and Hugo von Hofmannsthal marks a collision of two world views: the traditional roles of men and women on the one hand – as expressed in Arabella’s famous solo “Und du sollst mein Gebieter sein” – and a modern idea of social interaction on the other – as illustrated by Zdenka with her questioning of gender-based identities. Here, Kratzer turns the spotlight on this disunity between the various character portrayals in ARABELLA and explores these role-specific tensions on a continuum stretching from 19th-century Vienna to the present day. In the category of stage design, Manuel Braun, Jonas Dahl and Rainer Sellmaier were honoured with the renowned German Theatre Award DER FAUST 2023 for this production.

In this recording, under the baton of Sir Donald Runnicles, you will experience Albert Pesendorfer, Doris Soffel, Sara Jakubiak, Elena Tsallagova, Russell Braun, Robert Watson, Thomas Blondelle, Kyle Miller, Tyler Zimmerman, Hye-Young Moon, Lexi Hutton, Jörg Schörner and others, as well as the chorus and orchestra of the Deutsche Oper Berlin. The performances on 18 and 23 March 2023 were recorded by rbb Kultur and Naxos for this DVD.

We would like to thank the Naxos label for the great collaboration over the past few years, which documents recordings of DER ZWERG, DAS WUNDER DER HELIANE, FRANCESCA DA RIMINI, DER RING DES NIBELUNGEN, DER SCHATZGRÄBER, DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG and ANTIKRIST. Richard Strauss' ARABELLA and INTERMEZZO will be released in the course of 2025.



Closing date: 22 December 2024. The winners will be informed by email on 23 December 2024. The DVDs will then be sent by post. There is no right of appeal.