Alyson  Rosales

Alyson Rosales

Die chilenische Sopranistin studierte Gesang an der Universidad de Chile und absolvierte ihr Bachelor- und Masterstudium an der Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart mit Auszeichnung im Jahr 2023.

Alyson Rosales ist Preisträgerin zahlreicher Wettbewerbe. So gewann sie 2021 den Musikpreis des Lionsclub im Schlossgarten Stuttgart, den ersten Platz im 26° Concorso Internazionale Gianluca Campochiaro, den vierten Platz in der Competizione dell' Opera Sochi 2019, den fünften Platz in der II Neapolitan Masters Competition, die Goldmedaille in der 4th Manhattan International Music Competition, den Publikumspreis in den Nuits Lyriques de Marmande 2018 und war Semifinalistin im Internationalen Wettbewerb Neue Stimmen 2019. In ihrem Geburtsland erhielt sie den ersten Platz, den Preis des Publikums und den Preis der besten Chilenin im XLV Concurso Internacional Dr. Luis Sigall sowie den ersten Platz und den Preis der besten chilenischen Interpretation im Wettbewerb III Mujeres en la Música (NMWA Chile). 2023 war sie zudem nominiert als eine der 100 Frauen in Führungspositionen in Chile.

Im Juli 2022 debütierte sie am Teatro Colón in Buenos Aires im Rahmen des Konzerts „Grandes Intérpretes“, wo sie von Javier Camarena als „kommendes Talent“ präsentiert wurde. Auch nahm sie als Solistin am 51. Festival Semanas Musicales de Frutillar im Teatro del Lago teil.

Auf der Opernbühne debütierte sie jüngst als Adina in DER LIEBESTRANK auf dem Schlosshof Weikersheim in einer Produktion der Jeunesses Musicales Deutschland unter Leitung von Fausto Nardi und in einer Regie von Jakob Peters-Messer. Darüber hinaus interpretierte sie Lauretta / GIANNI SCHICCHI in der Berlin Opera Academy 2020 und gastierte 2019 als Erste Elfe / RUSALKA bei den Tiroler Festspielen Erl.

Auch auf dem Konzertpodium ist Alyson Rosales mit einem breiten Repertoire zu Hause: So interpretierte sie u. a. Mozarts „Requiem“, „Versperae solennes de confessore“ und „Piccolomini-Messe“, Vivaldis „Magnificat“ sowie das „Magnificat“ von Johann Sebastian Bach, die „Carmina Burana“ von Carl Off sowie „Ein Deutsches Requiem“ von Johannes Brahms.

Sie erhielt Master Classes von Javier Camarena, Elly Ameling, Margreet Honig, Inge Borkh, Peter Berne, Kamal Khan, Eduardo Jimenez, Bernardo Villalobos, Abbie Fumansky und ist Stipendiatin der Stiftung Amigos del Teatro Municipal de Chile, der Stiftung Ibañez Atkinson (FIA), NMWA Chile, der Rotary Stiftung in Stuttgart und des internationalen Richard-Wagner-Verbands 2018.

Seit März 2023 ist sie als 1. Sopran im Chor der Deutschen Oper Berlin engagiert und tritt hier auch in solistischen Partien auf, darunter 1. Cercatrice / SUOR ANGELICA oder Erste Damenstimme / TURANDOT.

Schedule

In performances like

Newsletter

News about the schedule
and the start of advance booking
Personal recommendations
Special offers ...
Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

02
DEC

Advents-Verlosung: Das 2. Fensterchen

In today's Advent calendar window, we are giving away 3 DVDs of "Der Schatzgräber" - an opera in a prelude, four acts and a postlude by Franz Schreker. If you would like to win one of the three DVDs, please send an e-mail today with the subject "The 2nd window" to advent@deutscheoperberlin.de.

DER SCHATZGRÄBER (THE TREASURE HUNTER) by Franz Schreker was a triumph at its world premiere in Frankfurt in 1920 and went on to play 44 times at assorted venues over the next five years. It then fell victim to a shifting zeitgeist and slipped from opera-house programmes, with a National Socialist ban on performances sealing its demise. Even after 1945 the Schreker revival was a long time coming – and THE TREASURE HUNTER has not featured prominently in the renaissance.

As with the vast majority of Schreker’s libretti, the story of Els and Elis explores the relationship between fantasy and reality, between art and life. Soulmates in the sense that they are both at the mercy of the king’s disposition, Els and Elis set off in search of different treasures. Elis, the minstrel, uses his magic lute to locate a stash of jewels and do humanity a good turn. Els, an innkeeper’s daughter who has grown up motherless in a tough, male-chauvinist world, becomes a liar, cheat and murderess in pursuit of her goal, tasking her suitors to steal the queen’s jewels and then having them killed once they have returned with the haul of treasure. Yet even with the gold in their possession, the pair are not content, and so, true to form, Schreker turns his attention to the theme of yearning per se, which is the actual “treasure” that the composer is interested in, “a dream of happiness and redemption”. Elis and Els are caught up in a swirl of dreams, memories, premonitions, songs and music. Their stories take on a dreamlike quality in a world beset by greed, murder and emotional inconstancy. For Franz Schreker the path to redemption could only be via art. Composed during the turmoil of the First World War, the TREASURE HUNTER score amounts to Schreker’s personal confession of artistic faith, executed in florid strokes of late-Romantic musical colour.

Conductor Marc Albrecht; Staging Christof Loy; Set design Johannes Leiacker; Costume design Barbara Drosihn; With Tuomas Pursio, Doke Pauwels, Clemens Bieber, Michael Adams, Joel Allison, Michael Laurenz, Thomas Johannes Mayer, Seth Carico, Daniel Johansson, Gideon Poppe, Stephen Bronk, Elisabet Strid, Patrick Cook, Tyler Zimmerman a. o.; Chorus and Orchestra of the Deutsche Oper Berlin



Closing date: 2 December 2023, the winners will be informed by email on 4 December 2023. The DVDs will then be sent by post. Legal recourse is excluded.