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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Noa Frenkel

Noa Frenkel

Noa Frenkel ist eine vielseitige Künstlerin mit einer Affinität für viele Musikstile und eine Altistin mit einem großen Stimmumfang. Ihr Konzertrepertoire reicht von der Renaissance bis zur zeitgenössischen Musik. Zahlreiche Komponist*innen, vor allem Chaya Czernowin, haben eigens für sie geschrieben.

Zu ihren jüngsten Auftritten gehören u. a. Berios „Ofaním“ mit dem Ensemble Intercontemporain beim Festival d'Automne in Paris, Gubaidulinas „Stunde der Seele“ im Wiener Konzerthaus, Pascal Dusapins Oper PENTHESILEA mit dem Orchestre de Paris, eine Weltpremiere von Thierry Pecous Oper NAHASDZAAN an der Oper von Rouen, Bernsteins Liederzyklus mit dem Rundfunkorchester Leipzig, Mahlers „Das Lied von der Erde“ in Victoria, Kanada, Brahms' „Alt-Rhapsodie“ mit dem Israel Chamber Orchestra, Berios Sinfonia in der Elbphilharmonie Hamburg, Luigi Nonos PROMETEO an der Mailänder Scala, beim Holland Festival, Lucerne Festival und in der Berliner Philharmonie; Mahlers „Das Lied von der Erde“ mit dem Orchestre Symphonique de Mulhouse, Verdis „Messa da Requiem“ beim Ljubljana Festival, Feldmans „3 Voices“ in Dresden, Mahlers Symphonie Nr. 3 mit dem Jerusalem Symphony Orchestra und Nonos „Guai ai gelidi mostri“ im Wiener Konzerthaus. Darüber hinaus interpretierte sie Nonos Oper AL GRAN SOLE CARICO D'AMORE an der Oper Basel, die Uraufführung von Czernowins Oper HEART CHAMBER an der Deutschen Oper Berlin, INFINITE NOW von Chaya Czernowin an den Opernhäusern von Antwerpen, Gent, Mannheim sowie an der Philharmonie de Paris, Stockhausens SONTAG AUS LICHT an der Oper Köln, MARIA REPUBLICA von François Paris an der Oper Nantes, PNIMA von Chaya Czernowin an der Oper Stuttgart, TOD EINES BANKERS von Andreas Kersting am Theater Görlitz, Frau in ZAIDE/ADAMA von Mozart/Czernowin bei den Salzburger Festspielen, am Theater Bremen und an der Oper Basel, Frau Ocholowska in der Uraufführung von Johannes Kalitzkes DIE BESESSENEN am Theater an der Wien, Dritte Dame in Mozarts DIE ZAUBERFLÖTE an der Oper von Nantes und Angers, Madame Flora in Menottis THE MEDIUM an der Oper Rotterdam, La Maestra delle novizie in Puccinis SUOR ANGELICA bei den Bochumer Symphonikern, Philip Glass' AKHNATEN in Rotterdam und die Madrigaloper LA BARCA mit der Nationalen Reisopera in Holland und Belgien.

Frenkel ist mit Barockensembles wie Les Arts Florissants, Elyma Ensemble, Combattimento Amsterdam und dem Utrecht Baroque Consort aufgetreten. Sie ist Mitbegründerin des Kassiopeia-Quintetts, einer Vokal-Madrigalgruppe, die später alle sechs Madrigalbücher von Carlo Gesualdo aufgenommen hat. Die CDs wurden von der internationalen Musikpresse hoch gelobt.

Sie ist eine geschätzte Interpretin zeitgenössischer Musik und tritt regelmäßig bei den wichtigsten Festivals in Europa mit renommierten Ensembles wie dem Ensemble Modern Frankfurt, dem Schönberg Ensemble Amsterdam, dem Klangforum Wien, dem L'Ensemble Intercontemporain-Paris, der MusikFabrik Köln, den Israeli Contemporary Players sowie dem Experimentalstudio Freiburg (SWR) auf. Immer auf der Suche nach neuen Wegen der Aufführung, hat Frenkel die Solo-Performance „Solitude in the Age of Mass Media“ geschaffen – eine Multimedia-Performance, die in Tel Aviv und Madrid aufgeführt wurde.

Ihre beiden neuesten CDs sind Berios „Folk Songs“ und Czernowins „Shu Hai“, jeweils mit dem Experimentalstudio Freiburg. Zu ihren weiteren Aufnahmen gehören Artur Schnabels „Notturno“ sowie das „Te Deum“ des portugiesischen Barockkomponisten Almeida. Sie hat bereits Aufnahmen bei den Labels Deutsche Gramophone, Neos, Col Legno und Globe/Codaex gemacht.

Zu den jüngsten Höhepunkten gehören Sciarrinos „Vanitas“ in der Dresdner Philharmonie, ein Nono-Konzert in New York City mit dem SWR, die Uraufführung eines neuen Stücks von Rebecca Saunders bei den Donaueschinger Musiktagen sowie die Opern KAPITÄN NEMOS BIBLIOTHEK unter Johannes Kalitzke bei den Schwetzinger Festspielen und Thierry Pécous INTO THE LIONS an der Opera du Rhin/Straßburg.

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Advents-Verlosung: Das 22. Fensterchen

On 7 March 2025, the first part of Tobias Kratzer's Strauss trilogy, ARABELLA, celebrates its revival as part of our ‘Richard Strauss in March’ weeks, with Jennifer Davis as Arabella , Heidi Stober as Zdenka/Zdenko, Thomas Johannes Mayer as Mandryka, Daniel O'Hearn as Matteo and, as in the premiere series, Doris Soffel and Albert Pesendorfer as the Waldner couple. Today we are giving away our DVD, which will not be available in shops until 14 February 2025. We would like to express our heartfelt thanks to NAXOS for giving us the very special opportunity to put ARABELLA in our lottery pot for you almost eight weeks before the official sales launch.

In today's Advent Calendar window, we are giving away two DVDs of ARABELLA – a lyrical comedy in three acts by Richard Strauss and Hugo von Hofmannsthal. If you would like to win one of the two DVDs, please write an e-mail with the subject ‘The 22nd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Vienna, circa 1860. The financially strapped Count Waldner is lodging with his family in a Viennese hotel. His only path to solvency is for him to secure an advantageous marriage for one of his two daughters – and the family can only afford to present Arabella, the eldest, in the upper circles of society. To conceal the family’s indigence, the parents have raised Zdenka as a boy, dressing her accordingly. Arabella is not short of suitors but has resolved to wait for ‘Mr Right’. When Mandryka, an aristocrat from a distant region, arrives, he and Arabella are instantly smitten. Arabella only asks to be able to bid farewell to her friends and suitors at the Fasching ball that evening. At the ball, Arabella says goodbye to her admirers. There is also the young officer Matteo, with whom Zdenka is secretly in love and with whom she has formed a friendship under the guise of her disguise as a boy. Matteo, however, desires Arabella and is distraught when he realises the hopelessness of his love. Zdenka devises a plan: she fakes a letter from Arabella in which she promises Matteo a night of love together. But instead she wants to wait for him herself in the darkness of the hotel room. Mandryka learns of Arabella's alleged infidelity and goes to the hotel with the ball guests to surprise Arabella in flagrante delicto. Arabella, innocent of this, is initially shocked and saddened by Mandryka’s suspicions but forgives him when the mix-up is revealed for what it is. The two agree to marry, as do Zdenka and Matteo.

Richard Strauss’s orchestral richness and opulence coupled with the period Viennese setting of the work led to ARABELLA being falsely pigeonholed as a light-hearted comedy of errors from its 1933 premiere onwards. In the estimation of Tobias Kratzer, however, who triumphed at the Deutsche Oper with his production of Alexander von Zemlinsky’s THE DWARF, this final collaboration between Strauss and Hugo von Hofmannsthal marks a collision of two world views: the traditional roles of men and women on the one hand – as expressed in Arabella’s famous solo “Und du sollst mein Gebieter sein” – and a modern idea of social interaction on the other – as illustrated by Zdenka with her questioning of gender-based identities. Here, Kratzer turns the spotlight on this disunity between the various character portrayals in ARABELLA and explores these role-specific tensions on a continuum stretching from 19th-century Vienna to the present day. In the category of stage design, Manuel Braun, Jonas Dahl and Rainer Sellmaier were honoured with the renowned German Theatre Award DER FAUST 2023 for this production.

In this recording, under the baton of Sir Donald Runnicles, you will experience Albert Pesendorfer, Doris Soffel, Sara Jakubiak, Elena Tsallagova, Russell Braun, Robert Watson, Thomas Blondelle, Kyle Miller, Tyler Zimmerman, Hye-Young Moon, Lexi Hutton, Jörg Schörner and others, as well as the chorus and orchestra of the Deutsche Oper Berlin. The performances on 18 and 23 March 2023 were recorded by rbb Kultur and Naxos for this DVD.

We would like to thank the Naxos label for the great collaboration over the past few years, which documents recordings of DER ZWERG, DAS WUNDER DER HELIANE, FRANCESCA DA RIMINI, DER RING DES NIBELUNGEN, DER SCHATZGRÄBER, DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG and ANTIKRIST. Richard Strauss' ARABELLA and INTERMEZZO will be released in the course of 2025.



Closing date: 22 December 2024. The winners will be informed by email on 23 December 2024. The DVDs will then be sent by post. There is no right of appeal.