Lorenzo Fioroni

Lorenzo Fioroni

Lorenzo Fioroni wurde 1972 in Locarno geboren. Nach Ausbildung zum Cellisten und intensiver Konzerttätigkeit studierte er Opernregie an der Staatlichen Hochschule für Musik und Theater Hamburg und arbeitete mit Ruth Berghaus und Götz Friedrich.

Seit 2000 verwirklicht er eigene Regiearbeiten in Oper und Schauspiel. Am Theater Münster inszenierte er zwischen 2000 und 2003 ORPHÉE AUX ENFERS, COSÌ FAN TUTTE und PELLÉAS ET MÉLISANDE. Für die Dresdner Musikfestspiele brachte er AMOR E PSICHE von Joseph Schuster auf die Bühne. Für seine Inszenierung von Honeggers JEANNE D’ARC AU BÛCHER 2005 am Staatstheater Kassel wurde er mit dem renommierten „Götz-Friedrich-Preis“ für Regie ausgezeichnet. Die ab 2006 folgenden Arbeiten in Kassel „Cyrano de Bergerac“ im Schauspiel und L‘ ITALIANA IN ALGERI erregten große Aufmerksamkeit, wie auch seine Inszenierungen am Theater Osnabrück von LES DIALOGUES DES CARMÉLITES und NABUCCO, für die er im Jahresheft "Opernwelt" mehrfach als "Bester Regisseur" nominiert wurde. Im gleichen Jahr debütierte er an der Deutschen Oper Berlin mit SIMON BOCCANEGRA. 2008 inszenierte Fioroni Brittens PETER GRIMES, im Herbst folgte TURANDOT – erneut an der Deutschen Oper Berlin, 2009 DER FLIEGENDE HOLLÄNDER und DER FREISCHÜTZ, eine Produktion, die vom NDR-Fernsehen aufgezeichnet und preisgekrönt wurde.

2010 erarbeitete er mit fulminantem Erfolg DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG sowie LA SONNAMBULA am Theater Luzern, 2011 LES CONTES D’HOFFMANN und LOHENGRIN in einem ästhetisch aufregenden Konzept.

Zu seinen jüngsten Projekten zählen Inszenierungen von CARMEN, LA BOHÈME, ARIADNE AUF NAXOS, TANNHÄUSER sowie Lullys ARMIDE u. a. an den Staatstheatern von Kassel und Oldenburg sowie am Theater Luzern. In Mainz inszenierte er LE GRAND MACABRE und in der Spielzeit 2013/2014 inszenierte er am Staatstheater Mainz MEFISTOFELE von Arrigo Boito.

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03
DEC

Today we are giving away 2 x 2 free tickets for the performance of DIE FLEDERMAUS on 31 December 2022 at 7.30 pm. If you would like to take part in the prize draw, please send an e-mail today to marketing@deutscheoperberlin.de with the subject "Das 3. Fensterchen".

In 2018, the curtain rose on a new production of FLEDERMAUS directed by Rolando Villazón. For the busy singer, director, presenter and author, this production was a matter close to his heart, as he was able to play with comic elements in Strauss’ master operetta on the one hand, but also give space to the melancholic and thoughtful on the other. For Strauss's operetta is about cheating, underground parties and the beguiling power of champagne, but also about the description of social facades and above all the abysses that lurk at the back of the bourgeois salon. And because there is always betrayal, partying and drinking, Villazón sets the three acts in three different times and takes the audience on a journey from the 19th century through the 1950s to the future.

It was already a novelty in 1874 at the Theater an der Wien that the waltz king Johann Strauss presented a plot that was not set in mythical faraway places or in fantasy states, but took the upper middle-class salon as its starting point. The bourgeois audience saw itself, with all its conceit, its double standards, grotesquely distorted on stage. The story was not new, of course: Strauß and his collaborator Genée drew on a French tabloid comedy by the Offenbach librettists Meilhac and Halévy, but supplemented it with piquant details. For example, the appearance of the disguised Rosalinde at Prince Orlofsky's ball. In general, the intensification and centring of the plot on the masquerade party with the final homage to alcohol, the general fraternisation and the champagne-loving du-i-du is due to Genée. Otherwise, the farce about cheating has all the ingredients of a good comedy: The rebellious chambermaid, the hidden lover, the self-adulterous but jealous husband and the disguised countess.

Burkhard Ulrich, Hulkar Sabirova, Annika Schlicht, Attilio Glaser, Padraic Rowan, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Meechot Marrero, Kathleen Bauer and Ingo Paulick sing and play for you under the musical direction of Yi-Chen Lin.



Closing date: 3 December 2022. The winners will be informed by e-mail on 5 December 2022. The tickets will be sent to you by e-mails. The legal process is excluded.