Sebastian Weigle

Sebastian Weigle

Engagements der laufenden Saison führen Sebastian Weigle neben seiner Tätigkeit als Generalmusikdirektor in Frankfurt an die Wiener Staatsoper (DER FREISCHÜTZ), das Royal Opera House Covent Garden (HÄNSEL UND GRETEL) und die Deutsche Oper Berlin (TANNHÄUSER). Neben seinen Konzertverpflichtungen bei den Frankfurter Museumskonzerten dirigiert er Bruckners 9. Symphonie mit dem Oslo Philharmonic Orchestra.

Sebastian Weigle wird ab der Saison 2019/20 neuer Chefdirigent des Yomiuri Nippon Symphony Orchestra (YNSO) in Tokio.

Nach mehreren höchst erfolgreichen Produktionen an der Oper Frankfurt – u. a. DIE FRAU OHNE SCHATTEN, für die er 2003 von den Kritikern des Fachmagazins „Opernwelt“ zum „Dirigenten des Jahres“ gekürt wurde – hat Sebastian Weigle mit Beginn der Spielzeit 2008/09 die dortige musikalische Leitung übernommen, die ihm bis heute innewohnt. Daneben war er von 2004 bis 2009 Chefdirigent am Gran Teatre del Liceu in Barcelona, wo er 2005 für sein Dirigat des PARSIFAL mit der „besten Produktion des Jahres“ und 2006 für Korngolds DIE TOTE STADT als „Dirigent des Jahres“ ausgezeichnet wurde. Im Sommer 2007 debütierte er bei den Bayreuther Festspielen mit einer Neuproduktion der MEISTERSINGER VON NÜRNBERG.

Engagements führten ihn u.a. an die Opernhäuser von Berlin, München, Dresden, Hamburg, Zürich, Mannheim, die Wiener Staatsoper und Volksoper, an die New Yorker Metropolitan Opera sowie nach Tokio. Bei Konzerten stand er am Pult renommierter Orchester, so z. B. der Rundfunkorchester von Berlin, München, Wien und Stuttgart, der Bamberger Symphoniker, der großen skandinavischen Orchester sowie außerhalb von Europa u. a. in Tokio, Chicago und Melbourne.

Zahlreiche CD-Einspielungen des Künstlers mit Werken von Beethoven, Mozart, Rott u. v. m. liegen vor. Unter seiner musikalischen Leitung erschien 2012 die Frankfurter RING DES NIBELUNGEN-Produktion (Regie: Vera Nemirova) bei Oehms-Classic auf DVD.

1961 in Berlin geboren, studierte Sebastian Weigle an der Hochschule für Musik Hanns Eisler Horn, Klavier und Dirigieren und wurde 1982 zum 1. Solohornisten der Staatskapelle Berlin ernannt. 1987 gründete er den Kammerchor Berlin und war Künstlerischer Leiter des Neuen Berliner Kammerorchesters, 1993 wurde er Chefdirigent der Jungen Philharmonie Brandenburg. Von 1997 bis 2002 war er Staatskapellmeister an der Berliner Staatsoper.

Foto © Wolfgang Runkel

Schedule

In performances like

Newsletter

News about the schedule
and the start of advance booking
Personal recommendations
Special offers ...
Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

02
DEC

Advents-Verlosung: Das 2. Fensterchen

In today's Advent calendar window, we are giving away 3 DVDs of "Der Schatzgräber" - an opera in a prelude, four acts and a postlude by Franz Schreker. If you would like to win one of the three DVDs, please send an e-mail today with the subject "The 2nd window" to advent@deutscheoperberlin.de.

DER SCHATZGRÄBER (THE TREASURE HUNTER) by Franz Schreker was a triumph at its world premiere in Frankfurt in 1920 and went on to play 44 times at assorted venues over the next five years. It then fell victim to a shifting zeitgeist and slipped from opera-house programmes, with a National Socialist ban on performances sealing its demise. Even after 1945 the Schreker revival was a long time coming – and THE TREASURE HUNTER has not featured prominently in the renaissance.

As with the vast majority of Schreker’s libretti, the story of Els and Elis explores the relationship between fantasy and reality, between art and life. Soulmates in the sense that they are both at the mercy of the king’s disposition, Els and Elis set off in search of different treasures. Elis, the minstrel, uses his magic lute to locate a stash of jewels and do humanity a good turn. Els, an innkeeper’s daughter who has grown up motherless in a tough, male-chauvinist world, becomes a liar, cheat and murderess in pursuit of her goal, tasking her suitors to steal the queen’s jewels and then having them killed once they have returned with the haul of treasure. Yet even with the gold in their possession, the pair are not content, and so, true to form, Schreker turns his attention to the theme of yearning per se, which is the actual “treasure” that the composer is interested in, “a dream of happiness and redemption”. Elis and Els are caught up in a swirl of dreams, memories, premonitions, songs and music. Their stories take on a dreamlike quality in a world beset by greed, murder and emotional inconstancy. For Franz Schreker the path to redemption could only be via art. Composed during the turmoil of the First World War, the TREASURE HUNTER score amounts to Schreker’s personal confession of artistic faith, executed in florid strokes of late-Romantic musical colour.

Conductor Marc Albrecht; Staging Christof Loy; Set design Johannes Leiacker; Costume design Barbara Drosihn; With Tuomas Pursio, Doke Pauwels, Clemens Bieber, Michael Adams, Joel Allison, Michael Laurenz, Thomas Johannes Mayer, Seth Carico, Daniel Johansson, Gideon Poppe, Stephen Bronk, Elisabet Strid, Patrick Cook, Tyler Zimmerman a. o.; Chorus and Orchestra of the Deutsche Oper Berlin



Closing date: 2 December 2023, the winners will be informed by email on 4 December 2023. The DVDs will then be sent by post. Legal recourse is excluded.