Alexander  Fahima

Alexander Fahima

Alexander Fahima studierte zunächst Psychoanalyse und Philosophie in Frankfurt am Main. Neben einer Ausbildung zum Kameramann assistierte er in Berlin, Wien, Frankfurt und Hamburg in Produktionen von Achim Freyer, Calixto Bieito, Christof Loy, Ulrich Waller und Christian Pade. Während seiner Studienzeit an der Hamburger Hochschule für Musik und Theater entstanden Inszenierungen von George Crumbs SONGS, DRONES & REFRAINS OF DEATH für die Oper Kiel (2008), Albert Lortzings DER WAFFENSCHMIED VON WORMS ODER LIEBHABER UND NEBENBUHLER IN EINER PERSON am St.Pauli-Theater (2008) und im Deutschen Schauspielhaus Hamburg (2009) und des SATYRICON von Bruno Maderna an der Theaterakademie Hamburg (2009).

Darüber hinaus inszenierte er OTELLO von Verdi an der Oper Heidelberg, (2011) ALESSANDRO von Händel am Staatstheater Karlsruhe (2012) und DIE VERSUCHUNG DES HEILIGEN ANTONIUS von Ulrich Kreppein am Staatstheater Oldenburg (2012). In der Spielzeit 2013/14 gestaltete er das MAHAGONNY SONGSPIEL von Kurt Weill und das LEHRSTÜCK von Paul Hindemith mit den Berliner Philharmonikern bei den Baden-Badener Osterfestspielen, zu denen eine Veröffentlichung der Konzeptionsskizzen im Hamburger Textem Verlag in Vorbereitung ist.

Seine Arbeiten im Grenzbereich zur Bildenden Kunst setzte er mit der Inszenierung von DER TRIUMPH DES TODES von Frederic Rzewski nach Texten aus Peter Weiss’ Schauspiel DIE ERMITTLUNG fort, die 2015 am DNT Weimar ihre deutsche Erstaufführung erlebte. 2009-11 war er Stipendiat der Akademie Musiktheater heute. Seit 2009 erarbeitet er zudem regelmäßig spartenübergreifende Performances mit der Klasse für Kostümgestaltung von Prof. Reinhard von der Thannen, den er im Sommer 2016 auch als Regiemitarbeiter bei der Umsetzung von Gounods Oper »Faust« bei den Salzburger Festspielen begleitete. In diesem Semester ist er Nachfolger von Alexander Meier-Dörzenbach und Cornelius Puschke als Dozent für Dramaturgie an der Hochschule für Angewandte Wissenschaften in Hamburg und verfasst eine Dissoziative Methode der Musiktheaterregie als Gesamtkomposition.

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03
DEC

Today we are giving away 2 x 2 free tickets for the performance of DIE FLEDERMAUS on 31 December 2022 at 7.30 pm. If you would like to take part in the prize draw, please send an e-mail today to marketing@deutscheoperberlin.de with the subject "Das 3. Fensterchen".

In 2018, the curtain rose on a new production of FLEDERMAUS directed by Rolando Villazón. For the busy singer, director, presenter and author, this production was a matter close to his heart, as he was able to play with comic elements in Strauss’ master operetta on the one hand, but also give space to the melancholic and thoughtful on the other. For Strauss's operetta is about cheating, underground parties and the beguiling power of champagne, but also about the description of social facades and above all the abysses that lurk at the back of the bourgeois salon. And because there is always betrayal, partying and drinking, Villazón sets the three acts in three different times and takes the audience on a journey from the 19th century through the 1950s to the future.

It was already a novelty in 1874 at the Theater an der Wien that the waltz king Johann Strauss presented a plot that was not set in mythical faraway places or in fantasy states, but took the upper middle-class salon as its starting point. The bourgeois audience saw itself, with all its conceit, its double standards, grotesquely distorted on stage. The story was not new, of course: Strauß and his collaborator Genée drew on a French tabloid comedy by the Offenbach librettists Meilhac and Halévy, but supplemented it with piquant details. For example, the appearance of the disguised Rosalinde at Prince Orlofsky's ball. In general, the intensification and centring of the plot on the masquerade party with the final homage to alcohol, the general fraternisation and the champagne-loving du-i-du is due to Genée. Otherwise, the farce about cheating has all the ingredients of a good comedy: The rebellious chambermaid, the hidden lover, the self-adulterous but jealous husband and the disguised countess.

Burkhard Ulrich, Hulkar Sabirova, Annika Schlicht, Attilio Glaser, Padraic Rowan, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Meechot Marrero, Kathleen Bauer and Ingo Paulick sing and play for you under the musical direction of Yi-Chen Lin.



Closing date: 3 December 2022. The winners will be informed by e-mail on 5 December 2022. The tickets will be sent to you by e-mails. The legal process is excluded.