Béatrice  Lachaussée

Béatrice Lachaussée

Die deutsch-französische Musiktheaterregisseurin Béatrice Lachaussée studierte Literatur, Germanistik und Philosophie in ihrer Heimatstadt Paris von 2006 bis 2009 und Musiktheater-Regie an der Universität für Musik und darstellende Kunst in Wien von 2009 bis 2013.

Sie debütierte 2013 an der Neuen Oper Wien mit der Welturaufführung von BIEDERMANN UND DIE BRANDSTIFTER von Šimon Vosecek im Semper Depot. 2014 wurde sie mit dem Götz Friedrich Studio Preis für ihre Regie von JAKOB LENZ von Wolfgang Rihm, die in der Trinitatis Kirche in Köln spielte, ausgezeichnet. Béatrice Lachaussée inszenierte gleichfalls an der Oper Köln zwei Doppelabende: 2015 TAGEBUCH EINES VERSCHOLLENEN / SÂVITRI von Leoš Janácek im Kolumba Museum und Gustav Holst und 2016 L’HEURE ESPAGNOLE / L’ENFANT ET LES SORTILÈGES von Maurice Ravel, 2017 HIJOB von Wilfried Hiller und 2021 HÄNSEL UND GRETEL von Engelbert Humperdinck im Staatenhaus.

Sie gastierte unter anderem an Häusern wie dem Dutch National Opera Amsterdam, De Munt in Brüssel und die Philharmonie in Luxemburg. Neben den zeitgenössischen und selten gespielten Stücken hat sie auch Klassiker des Opernrepertoires inszeniert: BÉATRICE ET BÉNÉDICT von Hector Berlioz am Luzerner Theater 2016, DIE VERKAUFTE BRAUT von Bedrich Smetana am Theater Aachen 2016, MADAME BUTTERFLY von Giacomo Puccini am Stadttheater Bremerhaven 2018, PULCINELLA von Igor Stravinsky an der Philharmonie Luxemburg 2019, LA CENERENTOLA von Gioacchino Rossini am Stadttheater Osnabrück 2020. In Amsterdam inszenierte sie 2021 die Welturaufführung von EEN LIED VOOR DE MAAN von Mathilde Wantenaar am D.N.O. Sie drehte ihren ersten Kurzfilm „Nous avons fait la nuit“, basierend auf Melodien von Francis Poulenc und Maurice Ravel mit der N.O.F (Nouvel Opéra Fribourg) während der Covid-Pandemie. Eine Livestream-Premiere von LA VOIX HUMAINE von Francis Poulenc und L’heure Espagnole von Maurice Ravel fand mit Opera Zuid in Maastricht statt.

Sie beginnt die Spielzeit 2022/23 mit WERTHER von Massenet an den Landesbühnen Sachsen und wird danach LA VOIX HUMAINE und L’heure Espagnole zum ersten Mal in Live Version am N.O.F in der Schweiz wiederaufnehmen.

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03
DEC

Today we are giving away 2 x 2 free tickets for the performance of DIE FLEDERMAUS on 31 December 2022 at 7.30 pm. If you would like to take part in the prize draw, please send an e-mail today to marketing@deutscheoperberlin.de with the subject "Das 3. Fensterchen".

In 2018, the curtain rose on a new production of FLEDERMAUS directed by Rolando Villazón. For the busy singer, director, presenter and author, this production was a matter close to his heart, as he was able to play with comic elements in Strauss’ master operetta on the one hand, but also give space to the melancholic and thoughtful on the other. For Strauss's operetta is about cheating, underground parties and the beguiling power of champagne, but also about the description of social facades and above all the abysses that lurk at the back of the bourgeois salon. And because there is always betrayal, partying and drinking, Villazón sets the three acts in three different times and takes the audience on a journey from the 19th century through the 1950s to the future.

It was already a novelty in 1874 at the Theater an der Wien that the waltz king Johann Strauss presented a plot that was not set in mythical faraway places or in fantasy states, but took the upper middle-class salon as its starting point. The bourgeois audience saw itself, with all its conceit, its double standards, grotesquely distorted on stage. The story was not new, of course: Strauß and his collaborator Genée drew on a French tabloid comedy by the Offenbach librettists Meilhac and Halévy, but supplemented it with piquant details. For example, the appearance of the disguised Rosalinde at Prince Orlofsky's ball. In general, the intensification and centring of the plot on the masquerade party with the final homage to alcohol, the general fraternisation and the champagne-loving du-i-du is due to Genée. Otherwise, the farce about cheating has all the ingredients of a good comedy: The rebellious chambermaid, the hidden lover, the self-adulterous but jealous husband and the disguised countess.

Burkhard Ulrich, Hulkar Sabirova, Annika Schlicht, Attilio Glaser, Padraic Rowan, Thomas Lehman, Jörg Schörner, Meechot Marrero, Kathleen Bauer and Ingo Paulick sing and play for you under the musical direction of Yi-Chen Lin.



Closing date: 3 December 2022. The winners will be informed by e-mail on 5 December 2022. The tickets will be sent to you by e-mails. The legal process is excluded.