Ben  Glassberg

Ben Glassberg

Der britische Dirigent Ben Glassberg, Musikdirektor der Opera de Rouen Normandie, hat sich seit dem Gewinn des Grand Prix beim 55. Wettbewerb für junge Dirigenten in Besançon 2017 im Alter von 23 Jahren schnell einen Namen in der weltweiten Opern- und Symphoniewelt gemacht.

Zu den Höhepunkten der Saison 2022/23 zählten Verdis RIGOLETTO, Mozarts LA CLEMENZA DI TITO und Brittens A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM für die Opera de Rouen Normandie sowie der Beginn seiner neuen Position als Erster Gastdirigent an der Volksoper Wien mit Werken wie Wagners DER FLIEGENDE HOLLÄNDER und Otto Nicolais DIE LUSTIGEN WEIBER VON WINDSOR. Im Bereich der Symphonik wird er als stellvertretender Gastdirigent zum Orchestre National de Lyon, zum Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, zum Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, zum Teatro Massimo Palermo und zum Swedish Radio Symphony Orchestra zurückkehren.

Als ehemaliger Chefdirigent von Glyndebourne on Tour gab Glassberg 2017 sein Debüt beim Glyndebourne Festival, wo er eine Aufführung von Mozarts LA CLEMENZA DI TITO dirigierte, und ist seitdem regelmäßig zurückgekehrt. Zu den Titeln beim Festival gehörten Donizettis DON PASQUALE und Puccinis MADAMA BUTTERFLY, während er auf der Tournee Verdis LA TRAVIATA, Beethovens FIDELIO, Donizettis L'ELISIR D'AMORE und Offenbachs MESDAMES DE LA HALLE dirigierte. Zu den jüngsten Opernhighlights zählen Mozarts DIE ZAUBERFLÖTE für die Opéra de Rouen Normandie, Puccinis LA BOHÈME und Humperdincks HÄNSEL UND GRETEL für die English National Opera sowie Brittens THE TURN OF THE SCREW und die Mozart/Da Ponte-Trilogie für La Monnaie.

Zu seinen jüngsten symphonischen Arbeiten zählen Debüts mit dem BBC Philharmonic Orchestra bei den BBC Proms, dem London Philharmonic Orchestra, dem BBC Symphony Orchestra, dem Tokyo Symphony Orchestra, dem Royal Philharmonic Orchestra, dem Orchestre Philharmonique de Radio France, der Deutschen Radio Philharmonie, dem BBC Concert Orchestra und dem Detroit Symphony Orchestra, um nur einige zu nennen.

Glassberg hat sich auch eine umfangreiche Diskografie erarbeitet, zuletzt erhielt er großen Beifall für seine Einspielung von Brittens THE TURN OF THE SCREW mit dem La Monnaie Chamber Orchestra. Später in diesem Jahr wird Alpha Classics auch Glassbergs Aufnahme von Mozarts LA CLEMENZA DI TITO mit dem Orchester der Opéra de Rouen Normandie im Jahr 2020 veröffentlichen.

Schedule

In performances like

Newsletter

News about the schedule
and the start of advance booking
Personal recommendations
Special offers ...
Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

02
DEC

Advents-Verlosung: Das 2. Fensterchen

In today's Advent calendar window, we are giving away 3 DVDs of "Der Schatzgräber" - an opera in a prelude, four acts and a postlude by Franz Schreker. If you would like to win one of the three DVDs, please send an e-mail today with the subject "The 2nd window" to advent@deutscheoperberlin.de.

DER SCHATZGRÄBER (THE TREASURE HUNTER) by Franz Schreker was a triumph at its world premiere in Frankfurt in 1920 and went on to play 44 times at assorted venues over the next five years. It then fell victim to a shifting zeitgeist and slipped from opera-house programmes, with a National Socialist ban on performances sealing its demise. Even after 1945 the Schreker revival was a long time coming – and THE TREASURE HUNTER has not featured prominently in the renaissance.

As with the vast majority of Schreker’s libretti, the story of Els and Elis explores the relationship between fantasy and reality, between art and life. Soulmates in the sense that they are both at the mercy of the king’s disposition, Els and Elis set off in search of different treasures. Elis, the minstrel, uses his magic lute to locate a stash of jewels and do humanity a good turn. Els, an innkeeper’s daughter who has grown up motherless in a tough, male-chauvinist world, becomes a liar, cheat and murderess in pursuit of her goal, tasking her suitors to steal the queen’s jewels and then having them killed once they have returned with the haul of treasure. Yet even with the gold in their possession, the pair are not content, and so, true to form, Schreker turns his attention to the theme of yearning per se, which is the actual “treasure” that the composer is interested in, “a dream of happiness and redemption”. Elis and Els are caught up in a swirl of dreams, memories, premonitions, songs and music. Their stories take on a dreamlike quality in a world beset by greed, murder and emotional inconstancy. For Franz Schreker the path to redemption could only be via art. Composed during the turmoil of the First World War, the TREASURE HUNTER score amounts to Schreker’s personal confession of artistic faith, executed in florid strokes of late-Romantic musical colour.

Conductor Marc Albrecht; Staging Christof Loy; Set design Johannes Leiacker; Costume design Barbara Drosihn; With Tuomas Pursio, Doke Pauwels, Clemens Bieber, Michael Adams, Joel Allison, Michael Laurenz, Thomas Johannes Mayer, Seth Carico, Daniel Johansson, Gideon Poppe, Stephen Bronk, Elisabet Strid, Patrick Cook, Tyler Zimmerman a. o.; Chorus and Orchestra of the Deutsche Oper Berlin



Closing date: 2 December 2023, the winners will be informed by email on 4 December 2023. The DVDs will then be sent by post. Legal recourse is excluded.