Newsletter

News about the schedule Personal recommendations Special offers ... Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Simone  Aughterlony

Simone Aughterlony

Simone Aughterlony ist eine unabhängige kunstschaffende Person, die in Berlin und Zürich lebt und vor allem in den Bereichen Tanz, Performance und visuelle Kunst arbeitet. Seit achtzehn Jahren entwickelt Simone Aughterlony choreografische Arbeiten mit queerem Geist. Ausgangspunkt dieser Arbeiten ist die Auseinandersetzung mit alternativen Formen der Verwandtschaft. Dadurch entstehen neue Konstellationen als Möglichkeiten zur Neugestaltung einer Kultur des Miteinanders, die sowohl vertraute als auch unbekannte Größen fördert. Simone Aughterlonys Werke setzen sich spielerisch mit Repräsentation und ihrer Sättigung auseinander, wobei sie in die Phänomenologie der Verkennung und des Absurden eindringen und sie umarmen. Aughterlony betrachtet das Kunstschaffen als eine weltbildende Praxis, in der es gilt, den Widerspruch zwischen der Beherrschung des Begehrens und der Handlungsfähigkeit aller Elemente auszuloten.

Als Performer*in arbeitete Aughterlony u. a. mit Künstlern wie Meg Stuart/Damaged Goods und Forced Entertainment zusammen. In den letzten Jahren waren die Arbeiten BIOFICTION, UNI * FORM (gemeinsam mit dem Filmemacher Jorge León) und das Gemeinschaftsprojekt EVERYTHING FITS IN THE ROOM mit der Künstlerin Jen Rosenblit, ein Auftrag des HAU Hebbel am Ufer und des Hauses der Kulturen der Welt, auf großer Tournee. Diese Arbeiten wurden 2018 auf der Biennale Venedig im Rahmen eines eingeladenen Künstlerschwerpunkts präsentiert. REMAINING STRANGERS, ein interaktives Werk, das die Beziehung zwischen Gast und Gastgeber hinterfragt, schließt die Untersuchung der Konzepte des Fremden ab, von denen COMPASS, eine Zusammenarbeit mit Saša Božic und Petra Hrašcanec, und "Maintaining Stranger" ein wesentlicher Bestandteil sind.

Simone Aughterlony hat in den Jahren 2006 bis 2020 die KFV-Förderung – eine kooperative Förderung von Stadt und Kanton Zürich – sowie die Pro Helvetia – Schweizer Kulturstiftung erhalten. Weitere Würdigungen waren 2011 der Anerkennungspreis der Stadt Zürich und 2015 der Preis des Bundesamts für Kultur. Aughterlony unterrichten regelmäßig an akademischen Institutionen wie dem HZT – Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin, der ZHdK – Zürcher Hochschule der Künste, der Manufaktur in Lausanne, DAS Art Amsterdam u. a. und konzipieret und moderiert Laborformate im Rahmen des Austauschs und der Produktion von Wissen. Im Jahr 2020 erfolgte gemeinsam mit Marc Streit die Gründung von Imbricated Real, eine unabhängige Struktur für zeitgenössische Kunstpraxis.

Schedule

Videos

Kai Kobayashi: Shall I Build a Dam?
Video – 00:30 min.

Kai Kobayashi: Shall I Build a Dam?

Enter Onepager
1

slide_title_1

slide_description_1

slide_headline_2
2

slide_title_2

slide_description_2

slide_headline_3
3

slide_title_3

slide_description_3

slide_headline_4
4

slide_title_4

slide_description_4

Create / edit OnePager
02
DEC

Adventskalender im Foyer: Das 2. Fensterchen

Today in the Rangfoyer on the right: ‘Mozart for violin and piano’
with Maïlis Bonnefous and Maxime Perrin
5:00 p.m. / Rang-Foyer rechts
Duration: approx. 25 minutes / Free admission


This afternoon in the Rangfoyer, you can experience two young French artists, our former violin academy student Maïlis Bonnefous and our solo repetiteur Maxime Perrin at the grand piano, who will play some Christmas carols for you, along with Wolfgang Amadeus Mozart's Sonata for Violin and Piano in F major, K. 376. The piano and violin communicate with each other lightly and gracefully, as equal musical partners in the movement. This is because the composer shifted his aesthetic premises from the accompanied solo movement to a balance of both instruments. This sonata was part of a cycle of six works that Mozart dedicated to his student Josepha Auernhammer. An unknown critic praised the wealth of ‘new ideas and traces of great musical genius (...) In addition, the accompaniment of the violin with the piano part is so skilfully combined that both instruments are maintained in constant attention’. Today, look forward to this musical dialogue between Maïlis Bonnefous and Maxim Perrin.

Born in 1992, the young French violinist Maïlis Bonnefous initially completed her musical training at the Toulouse Conservatory in 2011 before moving on to the Berlin University of the Arts and then to the Leipzig University of Music for her master's degree. Alongside her studies, she was the section leader of the second violins in the French Youth Orchestra from 2009 to 2013, was an academy musician with the Orchestre national du Capitole de Toulouse in 2011, played in the Gustav Mahler Youth Orchestra from 2013 to 2015, and was an academy musician in the orchestra of the Deutsche Oper Berlin between 2015 and 2017. She regularly performs in concerts of the Karajan Academy of the Berliner Philharmoniker and was a scholarship holder of the Balthasar Neumann Ensemble between 2018 and 2020. She is the winner of numerous competitions.

The French pianist Maxime Perrin (1988) has been an accompanist at the Deutsche Oper Berlin since 2020. His piano studies initially took him to the University of Music and Theatre in Leipzig to study with Prof. Markus Tomas (piano) and Prof. Phillip Moll (song interpretation), and then to the University of Music in Hanover. He attended numerous masterclasses, including with Emmanuel Ax, Andrzej Jasinski, Alexandre Tharaud and Philippe Cassard. During the course of his career, he has performed as a soloist, chamber musician and song accompanist in Germany, France, Austria and Switzerland. In 2013, he was awarded a scholarship by the Richard Wagner Association of Hannover and accepted as a pianist into the Junge Deutsche Philharmonie. With this orchestra, he has already performed at the Berlin Philharmonie and the Alte Oper Frankfurt.