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Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Günter Krämer

Günter Krämer

Günter Krämer war von 1995 bis 2002 Generalintendant der Bühnen der Stadt Köln, davor seit 1990 Intendant des Kölner Schauspielhauses.

Er wurde in Neustadt a. d. Weinstraße geboren, studierte Germanistik, Geschichte und Philosophie an den Universitäten Heidelberg und Freiburg und war zunächst Lehrer in Mannheim. 1970 begann seine Regietätigkeit (u. a. Uraufführungen von Friederike Roth und Tankred Dorst).

Erste Stationen waren Wiesbaden, Köln, Hannover, 1975 bis 1979 die Staatlichen Schauspielbühnen Berlin. 1980 bis 1984 war er Oberspielleiter am Staatstheater Stuttgart; 1984 bis 1989 Leiter des Bremer Schauspiels. Am Berliner Theater des Westens inszenierte er 1987 DIE DREIGROSCHENOPER. 1979 begann Günter Krämer auch Oper zu inszenieren.

Sein Repertoire umfasst klassische wie zeitgenössische Werke. Er wurde mehrfach für seine Arbeiten zum „besten Regisseur“ ernannt, so in der Opernwelt und in Capital u. a. für Janáceks DIE SACHE MAKROPULOS an der Deutschen Oper Berlin, Pendereckis DIE TEUFEL VON LOUDON in Düsseldorf und AUFSTIEG UND FALL DER STADT MAHAGONNY in Hamburg.

An der Deutschen Oper Berlin inszenierte Günter Krämer seit 1986 sieben Opern: einen „slawischen Zyklus“ mit KATJA KABANOWA, LADY MACBETH VON MZENSK und DIE SACHE MAKROPULOS; zum Mozart-Jahr 1991 als seine ersten Mozart-Opern DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL und DIE ZAUBERFLÖTE, 1999 AUFSTIEG UND FALL DER STADT MAHAGONNY sowie 1994 Francis Poulencs selten gespielte Oper DIALOGE DER KARMELITERINNEN, die seine Fähigkeit zur intensiven Personenführung besonders herausstellte.

Für die Hamburgische Staatsoper erarbeitete er 1984 Luigi Nonos INTOLLERANZA, 1989 Franz Schrekers DER SCHATZGRÄBER, 1992/93 Richard Wagners RING und 1996 die Uraufführung von Alexander Zemlinskys KÖNIG KANDAULES, für Düsseldorf 1986 Erich Wolfgang Korngolds DIE TOTE STADT, 1987 Franz Schrekers DIE GEZEICHNETEN, 1988 Giuseppe Verdis MACBETH, an der Komischen Oper Berlin 1989 Carl Maria von Webers DER FREISCHÜTZ, für die Bayerische Staatsoper München 1993 LA TRAVIATA und 1995 Hans Werner Henzes DER JUNGE LORD, für die Kölner Oper 1995 ELEKTRA und für die Pariser Opéra Comique die Uraufführung von Lars Gefors’ CLARA.

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Advents-Verlosung: Das 23. Fensterchen

This CD of Massenet's HÉRODIADE has only been on sale since 22 November 2024, making it our very latest, brand-new release, which we are delighted to be giving away in our Advent calendar today. If you would like to be among the winners of one of the two CD boxes, please send an e-mail with the subject ‘The 23rd window’ to advent@deutscheoperberlin.de.

Few female figures have inspired the art of the late 19th century as enduringly as the Judean princess Salome, who according to legend was responsible for the beheading of John the Baptist. In France in particular, writers, painters and composers were fascinated by this subject matter and its blend of Orientalism and decadence, of eroticism and opulence. Jules Massenet also took up the subject: however, at the centre of his HÉRODIADE, first performed in Brussels in 1881, is not, as it was a quarter of a century later in Richard Strauss's work, the royal child-woman Salome, but her mother Hérodias, the wife of King Herod. And while Strauss's opera was to become the first major success of the 20th century, Massenet's is a celebration of the grand opera of the 19th century, with pathos, posturing and a Hollywood-style script. With a queen who, out of jealousy, causes the death of her own daughter, a mysterious star diviner, a prophet who is not immune to the feelings of love, a weak-willed ruler and a heroically loving princess, Massenet offers a multitude of striking operatic figures and gives the plot a dazzling ‘colour locale’ by incorporating Hebrew and oriental motifs.

For the concert performance by the Deutsche Oper Berlin, the great French mezzo-soprano Clémentine Margaine returned to the house where she celebrated successes as Carmen, Marguerite in LA DAMNATION DE FAUST and, most recently, as Fidès in LE PROPHÈTE. The performances of HÉRODIADE on 15 and 18 June 2023 were recorded.

On this CD, conducted by our First Permanent Guest Conductor Enrique Mazzola, you can hear Etienne Dupuis (Hérode), Clémentine Margaine (Hérodiade), Nicole Car (Salomé), Matthew Polenzani (Jean), Marko Mimica (Ph anuel), Dean Murphy (Vitellius), Kyle Miller (High Priest), Sua Jo (A Young Babylonian), Thomas Cilluffo (Voice from the Temple), the orchestra of the Deutsche Oper Berlin and our chorus under the direction of Jeremy Bines.



Closing date: 23 December 2024. The winners will be informed by email on 27 December 2024. The CDs will then be sent by post. There is no right of appeal.