Attilio Glaser

Attilio Glaser

Attilio Glaser studierte an der Hochschule für Musik und Theater München und kam 2015 als Stipendiat an die Deutschen Oper Berlin, deren Ensemblemitglied er seit 2016 ist. In der laufenden Spielzeit ist er hier zu erleben als Rodolfo in LA BOHÈME, Alfred in DIE FLEDERMAUS, Duca in RIGOLETTO, Tamino in DIE ZAUBERFLÖTE, Narraboth in SALOME, Don José in CARMEN, als Gabriele Adorno in der Neuproduktion von SIMON BOCCANEGRA. Außerdem gibt er im Juni 2023 sein Rollendebüt als Lohengrin.

In der Spielzeit 2020/21 kehrte er als Narraboth an die Mailänder Scala zurück und stand erstmals bei den Bayreuther Festspielen als Steuermann in der Neuproduktion von DER FLIEGENDE HOLLÄNDER auf der Bühne. Im letzten Sommer folgte ebenda Walter von der Vogelweide in TANNHÄUSER und Froh in DAS RHEINGOLD.

Für sein Rollendebüt in der Titelpartie von Massenets WERTHER in Klagenfurt war er 2019 als beste männliche Hauptrolle beim österreichischen Musiktheaterpreis nominiert. Gastengagements führten den Tenor u. a. als Werther an die Oper Frankfurt und die Oper Zürich, als Duca an die Wiener Staatsoper, als Alfredo an das Teatro La Fenice in Venedig und als Narraboth an die Mailänder Scala.

In der Spielzeit 2019/20 gab Attilio Glaser sein Rollendebüt in der Titelpartie von IDOMENEO in Frankfurt, gefolgt von seinem Rollendebüt als Rodolfo an der Deutschen Oper Berlin und seinem Hausdebüt als Da-Ud in DIE ÄGYPTISCHE HELENA unter der Leitung von Franz Welser-Möst am Teatro alla Scala in Mailand. Der Tenor debütierte in der Spielzeit 2018/19 als Duca di Mantova in Verdis RIGOLETTO an der Deutschen Oper Berlin und übernahm diese Partie kurzfristig an der Wiener Staatsoper. Ein weiteres Rollendebüt feierte er noch in derselben Spielzeit in der Titelpartie von Mozarts LA CLEMENZA DI TITO am Stadttheater Klagenfurt. Er kehrte ebenfalls als Walther von der Vogelweide an die Dutch National Opera zurück, an der er bereits 2017 sein Hausdebüt als Narraboth in SALOME von Richard Strauss gab. An der Deutschen Oper Berlin gab er 2015 sein Debüt als Ismaele in NABUCCO und 2018 als Don Ottavio in DON GIOVANNI. 2014 debütierte Attilio Glaser am Teatro La Fenice in Venedig als Alfredo und als Fenton in Nicolais DIE LUSTIGEN WEIBER VON WINDSOR an der Opéra de Lausanne.

Zudem widmet er sich intensiv dem Konzertgesang: mit Messen von Mozart und Schubert, mit Bachs „h-Moll-Messe“ und „Weihnachtsoratorium“, Beethovens „Missa Solemnis“ und Symphonie Nr. 9, Dvoráks „Requiem“ und „Stabat Mater“, Gounods „Cäcilienmesse“, Händels „Judas Maccabaeus“, „Messias“ und „Saul“, Haydns „Die Schöpfung“, Mendelssohns „Elias“, „Lobgesang“ und „Paulus“, Mozarts „Große Messe in c-Moll“ und „Requiem“, Saint-Saëns „Oratorio de Noël“, Schumanns „Das Paradies und die Peri“ sowie Verdis „Messa da Requiem“.

Attilio Glaser war Solist beim Beijing Music Festival, beim Bergamo Musica Festival, beim Festival Beethoven 30. Aniversario del Palau de la Música in Valencia, beim Holland Festival, bei den Max Reger Musiktagen, beim Rheingau Musik Festival und den Salzburger Osterfestspielen. Er wurde begleitet von Klangkörpern wie der Akademie für Alte Musik Berlin, dem China Philharmonic Orchestra, dem Koninklijk Concertgebouworkest, dem Münchener Kammerorchester, dem Orchestra Filarmonica del Gran Teatro La Fenice, dem Orchestre de Chambre de Lausanne, dem Orkiestra Filharmonii Poznanskiej, dem Orquesta de Valencia, dem Radio Filharmonisch Orkest, dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, der Sächsischen Staatskapelle Dresden sowie von Mitgliedern des Bayerischen Staatsorchesters und arbeitete mit Dirigenten wie Alain Altinoglu, Andrea Battistoni, Lukasz Borowicz, Myung-Whun Chung, Daniele Gatti, Alexander Liebreich, Diego Matheuz, Ivan Repušic, Ainars Rubikis, Donald Runnicles, Markus Stenz, Sir Jeffrey Tate, Christian Thielemann und Lorenzo Viotti.

Schedule

In performances like

Videos

Richard Wagner: Lohengrin (2023)
Video – 02:48 min.

Richard Wagner: Lohengrin (2023)

Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra
Video – 02:17 min.

Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra

Giuseppe Verdi: Rigoletto
Video – 02:37 min.

Giuseppe Verdi: Rigoletto (2022)

Death in Venice
Video – 02:09 min.

Benjamin Britten: Death in Venice

Newsletter

News about the schedule
and the start of advance booking
Personal recommendations
Special offers ...
Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

04
DEC

Adventskalender im Foyer: Das 4. Fensterchen

African American Spirituals
with Christian Simmons and John Parr
5.00 p.m. / Rang-Foyer right
Duration: approx. 25 minutes / admission free


In Germany, it is still little known today that, parallel to the development of the European song, the spiritual in the USA looks back on a tradition that goes back to the 17th century. Created during the oppression of slavery as songs of labour, freedom, play, lamentation, celebration or lullabies, African-American spirituals form the starting point for gospel, blues and ultimately also for jazz, R&B and African-American music in general. Spirituals are characterised by their rhythmic finesse, which includes counter-rhythms, polyrhythms and syncopation. The tonality is characterised by microtonality, pentatonic scales and the varied use of the singing voice. All these elements suggest that the influences of African music, as brought to America by slaves, have survived over the centuries, mostly passed down orally, to this day.


The bass-baritone Christian Simmons, originally from Washington D.C., was a member of the Cafritz Young Artists of the Washington National Opera in the 2022/23 season and joined the ensemble of the Deutsche Oper Berlin as a scholarship holder of the Opera Foundation New York in the 2023/24 season. Over the course of the season, he will appear in roles such as Lord Rochefort / ANNA BOLENA, 2nd Harnischter / DIE ZAUBERFLÖTE, Pinellino / GIANNI SCHICCHI, Brabantischer Edler / LOHENGRIN, Oberpriester des Baal / NABUCCO and Sciarrone / TOSCA. Simmons is the district winner of the Metropolitan Opera's 2022/23 Eric and Dominique Laffont Competition, winner of the 2017 Harlem Opera Theater Vocal Competition, winner of the 2016 National Association of Teaching Singing (NATS) Regional Competition, and an Honorary Life Member of the Coalition for African Americans in the Performing Arts (CAAPA). A graduate of Morgan State University and the Maryland Opera Studio, Simmons is a member of the nation's first and largest music fraternity, Phi Mu Alpha Sinfonia Fraternity of America.

John Parr was born in Birmingham in 1955 and studied at Manchester University and at the Royal Northern College of Music with Sulamita Aronovsky. He won prizes as a solo pianist at international competitions in Barcelona and Vercelli and was a member of Yehudi Menuhin's "Live Music Now". From 1985 to 1988 he was a guest repetiteur at the Royal Opera House Covent Garden and worked for the Scottish Opera in Glasgow from 1989 to 1991. He came to Germany in 1991 and was Head of Studies and Musical Assistant to the General Music Director in Hanover. In 2000, Pamela Rosenberg and Donald Runnicles brought him to San Francisco Opera as Head of Music Staff. From 2002 to 2005, he was musical assistant at the Bayreuth Festival. From 2011 to 2014, he was casting director and assistant to the general music director at the Staatstheater Karlsruhe. Since August 2014, John Parr has been working at the Deutsche Oper Berlin, initially as Head of Studies and since 2018 as Head Coach.